Srbi dogodine slave Božić u Prosincu?!

2

Na saboru koji je sazvao patrijarh Bartolomej očekuju koraci ka jedinstvu pravoslavnog svijeta, ali i unapređenju suradnje mjesnih pravoslavnih crkava.

Vaseljenski patrijarh Bartolomej za 9. Ožujak 2014. sazvao je poglavare svih kanonskih pravoslavnih crkava na sastanak u Carigrad (Istanbul) radi planiranja organizacije Svepravoslavnog sabora za iduću godinu. Kako se ocjenjuje u Carigradskoj patrijaršiji, taj skup treba biti ozbiljan napor ka jedinstvu pravoslavnog svijeta i unaprijedi suradnju mjesnih pravoslavnih crkava.

A dokle će se pravoslavcima u svijetu Isus Krist, sin Božji, dva puta godišnje rađati, 25. prosinca po aktualnom i 7. siječnja po starom kalendaru , trebalo bi također odlučiti Svepravoslavnom sabor , čije održavanje Carigradska patrijaršija priželjkuje 2015. godine. Na tom Saboru pitanje jednoobraznosti kalendara za sve pravoslavce trebalo bi da bude jedna od 10 predviđenih tema.

Jer, zajednički kalendar, kako je odavno ocijenjeno u Konstantinopolu, “nije samo pitanje vjerodostojnosti pravoslavnog, odnosno kršćanskog identiteta, već je i od pastirskog značaja”.

Vjerski analitičar Živica Tucić tvrdi pak da kalendar nije dogmatsko, već religijsko-kulturološko pitanje. 

Među kanonskim pravoslavnim crkvama, bilo da se drže novog ili starog kalendara, oko tog pitanja uglavnom nema sporenja, unatoč paradoksu da im se Isus Krist dva puta rađa u razmaku od dva tjedna. Ne postavlja se kao problem ni to što s aspekta novog kalendara, srpski svećenik ili vjernik ako se, na primjer, zatekne na službi u Grčkoj crkvi ili Grk u Srpskoj crkvi, dva puta u 14 dana može slavi različite datume Kristovog rođenja.Ali, ako imamo u vidu da je ovo vrijeme dekristijanizacije u čitavom svijetu i da se kršćanima s podsmijehom postavljaju pitanja da li zaista znaju kad im je Sin Božji rođen i kad je uskrsnuo, smatram da bi svi kršćani trebali usuglasiti i barem da velike gospodnje praznike slave istog datuma. Bilo bi uzalud očekivati ​​da svi oni koji se drže aktualnog gregorijanskog kalendara pređu na stari. Tim prije što je odavno poznato da taj julijanski kalendar astronomski nije točan – kaže Živica Tucić.

Protojerej stavrofor prof. dr. Radomir Popović u studiji pod nazivom ” Budući Sveti i veliki sabor Pravoslavne Crkve “, navodi da je pitanje kalendara počevši od 1971.godine nekoliko puta razmatrano na međupravoslavnim pripremnim konferencijama i to s dva aspekta, teorijskog i praktičnog, te da je zauzeto stanovište da nema kanonskih predispozicija po pitanju kalendara, izuzev pitanja Pashe (Vaskrsa).

Usuglašeno je da svi kršćani slave Uskrs istog datuma. Komisija je također konstatovala da je novi kalendar točniji od starog, makar što se tiče matematičkih i astronomskih izračuna. I da se treba se više brinuti o točnosti datuma Vaskrsa, kao i pokretnih praznika tijekom kalendarske crkvene godine. Komisija je imala u vidu i prilike u pojedinim mjesnim Crkvama, prije sveg a pastirske razloge (Ruska pravoslavna crkva, Srpska pravoslavna crkva, Jeruzalemska patrijaršija), tako da je konačno rješenje ovog pitanja ostavljeno svakoj mjesne crkvi da ga uredi prema svojim mogućnostima.Postignuta je suglasnost, kad je riječ o kalendaru, da kad se vjernici nađu na teritoriju određene pomesne crkve da su dužni poštivati ​​kalendar koji je u bogoslužbenoj i liturgijskoj upotrebi. Posljednji put je kalendarsko pitanje razmatrano na pripremnom Svepravoslavnom skupu 1982. Zaključeno je da je trenutno prosto nemoguće iz pastirskih razloga da sve crkve pređu na novi kalendar. Tad je prihvaćeno i miroljubivo jevanđelsko načelo ‘subota je radi čovjeka, a ne čovjek radi subote’ kako bi se izbjegli mogući raskoli – naveo je Popović.

Što je poučavao patrijarh Pavle?

Kad je riječ o prelasku na novi kalendar u Srpskoj pravoslavnoj crkvi još patrijarh Pavle je, u svom kapitalnom djelu ” Da nam budu jasnija pitanja naše vjere “, iznio stav da o tome konačnu riječ treba donijeti Svepravoslavnom sabor, a ne da se to pojedinačno čini u pomesnim pravoslavnim crkvama koje se još drže starog julijanskog kalendara. “Jer, viševekovnu praksu nije lako promijeniti, svi praznici i sva bogosluženja ustanovljeni su prema starom kalendaru.” U vrhu SPC smatraju koji kalendar Crkva koristi je njeno unutarnje pitanje. Ima i mišljenja da bi eventualnom promjenom kalendara došlo do velikog raskola u SPC, možda i većeg nego što je bio u prvoj polovici 20. stoljeća u Grčkoj i Rumunjskoj, kad su tamošnje crkve prešle na novi kalendar.

Julijanskog kalendara pridržavaju se danas, pored Srpske pravoslavne crkve, još patrijaršije Jeruzalema, Moskve, Gruzije i manastiri na Svetoj gori Atoskoj. Ove crkve nepokretne praznike slave 13 dana kasnije nego što to predviđa gregorijanski kalendar, što znači da, na primjer, Božić pada 25. prosinca po novom računanju vremena, odnosno 7. siječnja po starom računanju vremena.

kurir-info.rs

facebook komentari