Pratite nas

Povijesnice

AKCIJA TRS: Prava istina iz osamdesetih o Udbinim progonima mladih hrvatskih katolika

Objavljeno

na

Bezbroj se priča i kombinacija splelo ovih dana oko uloge lidera HDZ-a i izglednog budućeg hrvatskog premijera Tomislava Karamarka u osamdesetim godinama prošlog stoljeća, u vrijeme kad je Komunistička partija vodila posljednju bitku kako bi sačuvala tekovine narodnooslobodilačke revolucije i svoju avangardnu ulogu u društvu.

[ad id=”68099″]

Pitanje Karamarkova sudioništva u Službi državne sigurnosti (SDS) ili famoznoj Udbi – kako smo je svi zvali a i danas je tako nazivamo kad kazujemo da je i dalje naša sudba – koja je nadzirala sve živo i neživo u bivšoj SFRJ, a osobito Crkvu u Hrvata, kako u domovini tako i u dijaspori, otvorio je notorni šef tajnih službi u SRH, a potom jedan od najbližih Tuđmanovih suradnika početkom devedesetih, kad se stvarala neovisna Hrvatska, danas 95-godišnji Josip Manolić.

Obavještajni misterij

Rečeni Joža – kome je Tomislav Karamarko bio šef kabineta dok je ovaj 1992. bio na čelu Vlade a potom i na istoj službi dok je Manolić predsjedao Saborom – vrlo je brzo okrenuo leđa prvom hrvatskom predsjedniku, te je u tandemu sa Stipom Mesićem pokušao puč u Hrvatskom državnom saboru 1994. godine, kojeg je dr. Franjo Tuđman odlučno spriječio.

Zanimljivo se podsjetiti što je o Karamarku govorio Manolić 2000. godine, točnije u Globusu 9. lipnja novinaru Denisu Kuljišu. “Da, on je bio onako, znate, crkveno usmjeren”, kaže Josip Manolić, stari Apis i veliki žrec hrvatskog obavještajnog misterija, “a ja sam ga uzeo jer je bio mlad, školovan čovjek, a ne što sam ga provjeravao, kao što ljudi misle da sam ja svakoga provjeravao…”

Petnaest godina kasnije, stari Joža izbacuje sasvim drugu priču, u kontekstu predizborne kampanje s namjerom da pomogne Zoranu Milanoviću i SDP-u kako bi zaustavili HDZ i Karamarka na putu pobjede na parlamentarnim izborima. Za razliku od Manolića koji je još navedene 1994. upao u političku marginu, Stipe Mesić je nekoliko godina kasnije uz svesrdnu pomoć Karamarka osvojio prvi predsjednički mandat. U Mesićevo je vrijeme Karamarko od 2000. do 2002. bio predstojnik Ureda za nacionalnu sigurnost, a 2004. do 2006. godine bio je ravnatelj Protuobavještajne agencije. Na mjesto ravnatelja Sigurnosno-obavještajne agencije (SOA) imenovan je u rujnu 2006., i tu dužnost obnašao je sve do 2008. godine.

Mesić je potom premijeru Ivi Sanaderu sugerirao Karamarka za ministra unutarnjih poslova kad je val ubojstava, od Ivane Hodak do Ive Pukanića, potresao Hrvatsku. U Hrvatskom saboru 10. listopada 2008. glasovanjem je potvrđen za ministra unutarnjih poslova. Prije parlamentarnih izbora 2011. premijerka Jadranka Kosor primila je Tomislava Karamarka natrag u HDZ, a on je onda nju naslijedio na čelu stranke na unutarstranačkim izborima godinu dana kasnije.

Osobno Karamarka nisam poznavao dok se nismo jednom sreli u svibnju 2012. u Splitu, kad je kulminirala kampanja za predsjednika najjače hrvatske stranke. U razgovoru ispred hotela “Park” spomenuo sam mu da su mi prijatelji Stipe Lozo i Cvitko Maleš, dvojac s kojim se on družio na studiju u Zagrebu, a koje je i spomenuo u “Expressu” koji je nedavno donio “prvi veliki životni intervju” o njegovom odrastanju pod naslovom “U2 i gitara su bili moj život”.

Lozu i Maleša u navedenom tekstu Karamarko je istaknuo kao predvodnike mladih studenata koji su se okupljali na vjeronauku kod Isusovaca u Palmotićevoj, a bili su također dio kruga koji je značajno sudjelovao u kreiranju uređivačke politike lista MI, u čemu sam i ja sudjelovao iz Splita gdje sam živio i studirao. U gradu pod Marjanom su se začimale ideje i inicijative koje su obilježavale djelovanje katoličke mladeži u cijeloj Hrvatskoj, što je bio razlog da smo svi skupa bili predmet Udbine operativne akcije Trs, nazvane u skladu s prezimenom braće Lozo, s ciljem da nas kao neprijatelje tadašnjeg političkog sustava progone, osude i strpaju u zatvor.

Srećom, nisu uspjeli, osim na jednu noć, kad je Stipe Lozo 31. siječnja 1985. odlazio na služenje vojnog roka u Sarajevo, a nas su devetoricu strpali u marice, priveli najprije u Drugu stanicu milicije na Bačvicama i potom pritvorili u podrumu današnje Policijske uprave Split na Sukoišanu. Sutradan nas je općinski sudac za prekršaje kaznio što smo dan prije oko 21.45 sati na autobusnom kolodvoru “prilikom ispraćaja na odsluženje vojnog roka Lozo Stjepana glasno pjevali uz pratnju gitare”.

Budući da sam baš ja, uz pomoć Ante Loze, svirao spomenutu gitaru, dobro se sjećam kad su iz najmanje dvije marice izletjeli milicajci u uniformama ciljano hvatajući one koje su im očigledno pretpostavljeni označili. Čuo sam kako viču jedan drugome: “Svaki svoga”. Na udaru smo se odmah našli Stipe, Cvitko i ja. A za koji trenutak je, točnije u 22 sata, trebao krenuti autobus za Sarajevo, u kojem se, naravno, Stipe Lozo, sve da je i htio, nije mogao ukrcati.

Spektakularan ukrcaj

Zato je ukrcaj u policijska specijalna vozila bio itekako spektakularan. Bilo nas je tridesetak u grupi i na kolodvoru smo pjevali uglavnom dalmatinske pjesme. Svi koji su se našli u tom trenutku oko nas odobravali su nam, osobito kad smo zapjevali Bokeljsku noć od Vice Vukova. Pobrali smo i pljesak na otvorenoj sceni.

I onda kad smo započeli crkvenu pjesmu “Kriste u tvoje ime…”, hrvatske stihove diljem svijeta popularne pjesme “Glory, glory Aleluja”, krenula je akcija. Privedena su sva četvorica braće Lozo (i Boženko i Tomislav), a kao kolateralne žrtve “pali” su Mate Omazić i Miljenko Vučak, te u to vrijeme isusovački novak Luka Rađa koji se dobrovoljno prijavio da vode i njega. Tražili su i još neke, pretpostavljam da su htjeli privesti i Jozu Mužića, no očigledno im je bio izmaknuo.

U cijeloj toj strci, uspio sam sačuvati “živu” moju gitaru, a i dan danas se od srca nasmijem kad pročitam sučevu presudu temeljenu samo na iskazu dvojice milicajaca koji su nas privodili. Bili su to Trobonjača Veselin i Gače Toni. Po njima smo, u pijanom stanju, glasno i u više navrata, uz pratnju gitare pjevali: “Hvala ti Isuse što si nas rodio i stvorio, vrati se Isuse, Glori, glori, aleluja”. Ovi navodi pokazuju da su zapravo oni bili pijani, jer kako inače protumačiti da su na licu mjesta mogli čuti stihove koje zacijelo nikad u životu nismo zapjevali.

Ipak, onda stvari nisu bile nimalo bezazlene. Dok su nam otvarali dosje tijekom 15 sati provedenih u pritvoru, obilazili su nas policijski inspektori. Jedan od njih, Evelin Tonković, danas zamjenik ministra unutarnjih poslova, bio je prisutan kad su meni uzimali otiske prstiju, pa je s osmijehom komentirao s kolegama u prostoriji: Uletile su ptičice u krletku(!)

Koliko je bilo ozbiljno, može se iščitati i iz Tjednog pregleda hrvatske političke gluposti, koju je za “7Dnevno” 12. lipnja ispisao Marcel Holjevac. U odlomku nazvanom “Manolićeva istina” prepoznajem i rukopis jednog od urednika u tom listu, Zdenija Loze, koji je bio dio naše ekipe u Zagrebu, osobito u MI-u.

Rušili smo Jugoslaviju

“Po drugi put u javnost, barem u natuknicama, izlazi najopsežnija Udbina operativna akcija (OA) 80-ih godina u Hrvatskoj. Samo je ime (Trs, loza) uzeto po prezimenu glavnih žrtava te Udbine operacije u zemlji i inozemstvu. Operacijom je bilo zahvaćeno na stotine ljudi uglavnom studentske i zrelije srednješkolske dobi. Pod lupom je bio čitavi pokret MI, ne samo list i njegove zajednice od Zagreba, preko Splita, Istre, Sarajeva… Također je u tu OA uključena studentska vjeronaučna zajednica ‘Palma’, a kroz nju i kompletni isusovci koji su imali dodira s odgojem mladeži. Tu su i još mnoge vjeronaučne studenske zajednice, od Sv. Filipa u Splitu do sarajevskog Stupa ili Makarske, primjerice.

Udba je pratila i ostale crkvene aktivnosti hrvatske mladeži, napose hodočašća mladih u Rim, Mariju Bistricu i druga Marijanska svetišta. Osim udjela mladih u Crkvi, Udbu su zanimale i njihove aktivnosti na fakultetima, posebice Filozofskom, u studentskim domovima, na sportskim priredbama kao i ilegalni rad sveučilišne mladeži koji je tada bio veoma razgranat i nikada ga se nije uspjelo kompromitirati.

Osim SDS-a u Hrvatskoj i BiH, u operaciju Trs je bio uključen savezni SDB, SID i KOS – dakle minimalno pet sigurnosnih službi. Operacija je unatoč ogromnim uloženim sredstvima obrala mršave rezultate, a tko je sve i na koji način bio uključen kroz OA, predmet je to ozbiljne povijesne, pa i političke i sociološke rasčlambe, koja bi mogla konačno, kroz Trs, baciti ozbiljnije i objektivnije svjetlo na hrvatski politički život tijekom 80-ih i pripreme za promjene, kao i aktere daljnjih događanja. Naravno, u operaciji je sudjelovalo na desetke ubačenih špijuna.

Na kraju, čitava ova događanja, prema mišljenju nositelja aktivnosti u rušenju Jugoslavije – kojima se bavila OA Trs – baština su nacionalne razine i dobrobiti te se zbog toga ne mogu svoditi na razinu pljesnjivih Udbinih razračunavanja s pokušajem interpretacije kojoj je cilj sraz na trenutnoj hrvatskoj političkoj pozornici i među njenim akterima.”

No, vratimo se Karamarku. “Na Trgu sv. Petra ’82 našao sam se ispod naše zastave, ali bez petokrake. Donio ju je neki stranac… Poslije su mi uzeli pasoš…” Ovako je u spomenutom razgovoru za “Express” Tomislav Karamarko opisao zbog čega je ostao bez putovnice. Međutim, prije petnaestak dana u razgovoru za “Nacional” bivši špijun Ante Barišić, u tekstu “Kako smo vrbovali Karamarka” tvrdi kako mu je Udba uzela pasoš da ga lažno prikažu “kao osobu koja je neprijatelj sustava i to kako bi zadobio povjerenje miljea iz kojeg je trebao dostavljati informacije”(!)

Ovo što je Barišić naveo i ostao živ, potpuna je glupost. Nije, naime, Karamarko niti bilo tko drugi tko je 1983. godine ostao bez putovnice, mogao odjednom zadobiti povjerenje miljea kojeg navodi, odnosno, nas koji smo bili obrađivani u Trsu. Istini za volju, nismo ni mi mogli samo tako odgonetnuti tko nam je sve radio o glavi. Lako je bilo prepoznati one koji bi se iznenada, preko noći pojavili u našem krugu.

Međutim, problem je bio mangupa u našim redovima, koje je Udba “obradila” kako bi nas denuncirali. Dio njih se, naknadno, ničim izazvan tek tako razotkrio. Neki su poslije devedesetih sami htjeli otvoriti dušu, pa bi se na “dugim” kavama (ono, kad se razgovori razvuku po nekoliko sati) kajali za to što su radili. Drugi su pak priznavali kako im s nama nikad nije bilo dosadno i da su jednostavno “uživali” u poslu špijuniranja braće Lozo i ekipe, jer gdje smo se mi nalazili tu je bila molitva, radost i pjesma, a drugačije nije moglo ni biti jer smo slijedili Isusa Krista; on je bio program našeg života i djelovanja na svim poljima: put, istina i život.

Agenti na putu u Rim

Rimska hodošašća, bez daljnjega su bila glavni poligon za ubacivanje agenata koji su s nama putovali ne kako bi vidili Papu već da bi odradili zadatke koje im je namijenila Služba državne sigurnosti. Zastava koju spominje i Karamarko, bez socijalističkih obilježja, redovito su na Trg sv. Petra donosili ubačeni provokatori koji bi se obično predstavljali kao da su stigli iz dijaspore. Osobno sam tome svjedočio kad sam prvi put, 1983. godine hodočastio u Rim, tragom velikog apostola hrvatske katoličke mladeži, danas blaženog Ivana Merza, kad sam organizirao put za nas 50 hodočasnika iz Splita koji su se pridružili mladima iz “Palme” u Zagrebu.

Voditelj hodočašća bio je moj nekadašnji kapelan u župi na Visokoj, isusovac pater Izidor Jedvaj. Ukupno nas je iz Hrvatske u Vatikan stiglo 300 mladića i djevojaka, dobar dio nas i u narodnim nošnjama. Papa nas je primio u posebnu audijenciju u Sali Clementini. Bilo je to 30. travnja 1983. Imao sam veliku milost i čast da sam Ivanu Pavlu II. osobno uručio sliku Čudotvorne Gospe Sinjske.

Spomenute “nositelje” zastave bez petokrake, u njihovoj namjeri da nam se pridruže na audijenciji u Apostolskoj palači, zaustavio je danas pokojni pater Tomislav Slokar. Mlade su vjernike pratila još nekolicina isusovačkih svećenika: Mijo Nikić, Stjepan Koren, Ignacije Belak i Rudi Koprek, te dvojac iz MI-a, pater Jozo Mario Tolj i don Anđelko Kaćunko.

Koordinator svih zbivanja bio je pater Božidar Nagy, u to vrijeme urednik hrvatskog programa Radio Vatikana. On nas je otpratio dio puta na povratku u domovinu, kad smo sa šest autobusa krenuli natrag prema Zagrebu. Navečer smo se zaustavili u Lopianu, mjestu pored Firence, gdje su nas na svom imanju ugostili fokolarini.

U kasne noćne sate, pater Nagy sve nas je iznenadio govorom koji se odnosio na skidanje likova Alojzija Stepinca i Ivana Merza s mozaika crkve u Stražemanu. Svoj obol su toj raboti svojim pisanjem dali i pojedini novinari, a posbeno Drago Hedl iz Osijeka. Nagy je napise kojim su Stepinac i Merz tretirani kao narodni neprijatelji ocijenio lažnima i progovorio o Bleiburgu i mnogim drugim komunističkim zločinima.

Povratak u Hrvatsku bio je obilježen pozivima na informativne razgovore i oduzimanjima putovnica. U Zagrebu je stradalo najviše ljudi, među njima i nekoliko svećenika ostalo je bez mogućnosti putovanja u inozemstvo. Također i danas poznata glumica, onda studentica Anja Šovagović, koja je s nama putovala u Rim. Nas u Splitu saslušavali su na Katalinića brigu, ali smo prošli s lakšim posljedicama, ne sjećam se da je ikome od nas oduzelo pasoš.

To je bio razlog da se i iduće, 1984. godine zaputimo na hodočašće u Vječni grad, na Jubilej mladih od 11. do 15. travnja 1984. Kako smo brodom krenuli iz splitske luke 10. travnja, tako su na Radio Zagrebu vijesti glasile da je Papa ustaša primio u audijenciju ustašku mladež. Mi iz Splita smo te godine prednjačili, bilo nas je stotinu, iz Zagreba svega pedeset ljudi, a avionom iz Dubrovnika stiglo je dvjestotinjak srednjoškolaca koji su pristigli u srce Vatikana, Damazov trg, gdje smo se družili sa Svetim Ocem. Bez putovnice je tom prigodom ostao samo Cvitko Maleš.

Vrhunac svih hodočašća bio je dogodine, kad je 1985. papa Wojtyla proglasio Godinom mladih, i kad je održan prvi Svjetski dan mladih. Pod vodstvom don Petra Šolića, iz Splita nas je u Rim krenulo tisuću mladih, a bilo bi nas i više da kardinalu Franji Kuhariću nismo ustupili 300 mjesta kako bi i Zagrepčani sudjelovali u što većem broju. Bio je to uvod u Šolićevo suđenje, i daljnje progone mladih, no, to je materijal za neku drugu priču.

Trn u oku Kaptola

List MI bio je bilten zajednice mladih na Svetom Duhu u Zagrebu gdje je pater Jozo Mario Tolj djelovao kao franjevac konventualac i ujedno duhovnik mladih. Kad su ga poglavari nakanili premjestiti, on se inkardinirao u zagrebačku nadbiskupiju i najprije djelovao u samostanu časnih sestara u Hrvatskom Leskovcu. On je vidio svoju misiju s listom MI, ali napretka nije bilo dok se nismo uključili mi iz Splita.

Uz već spomenute Lozu i Maleša, u Zagrebu je jaku ulogu imao i Ivan Veljača iz Kaštela. Na stranu lista MI smo pridobili i tadašnjeg splitsko-makarskog nadbiskupa Franu Franića. Zauzvrat smo i mi njemu pomogli kad je nas 150 mladih intelektualaca potpisalo peticiju uoči zasjedanja BKJ-u u Đakovu koncem rujna 1982., kad su se biskupi ogradili od statuta i djelovanja TDKS-a.

Naklada MI-ja u vrijeme našeg angažmana prelazila je desetak tisuća prodanih primjeraka. Osim što smo pisali za list, raspačavali smo i prastare primjerke na raznim skupovima mladih diljem Crkve u Hrvata. Kako smo bili trn u oku određenim kaptolskim strukturama, u vrijeme dok je Stipe Lozo bio u vojsci, velečasni Jozo Mario Tolj odrekao se svih nas koji smo digli MI na nikad više dosegnutu razinu i nakladu, a zauzvrat je dobio mjesto u crkvi svetog Marka na Gornjem gradu. I tako već tridesetak godina.

Piše Ivan Ugrin

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

Povijesnice

Fra Dane Čolak bio je nada svoje provincije, nestao je i iščeznuo u Bleiburškom pokolju

Objavljeno

na

Objavio

Fra Dane Čolak (1916.-1945.)

O pokojnom fra Dani Čolaku, kojega su jugokomunisti u 29. godini života ubili negdje u Sloveniji polovicom mjeseca svibnja 1945., nije sačuvano previše podataka. Rođen je 3. srpnja 1916. u Donjim Mamićima – Ledincu, župa Rasno- /Š.Brijeg/ (od 1930. župa Ledinac). Kršten je 6. srpnja 1916. u župi sv. Franje Asiškog u Rasnu. Na krštenju su ga nazvali Franjo. Roditelji su mu bili Ante i Šima, r. Galić.

Djetinjstvo i školovanje

Pučku školu završio je u Rasnu svakodnevno pješačeći četiri godine (do 1929.). Gimnaziju je pohađao kod franjevaca na Širokom Brijegu.

U prvi razred upisao se u šk. g. 1929./30. U drugom je razredu 1930./31. Razrednik mu je bio dr. fra Bono Jelavić. U razredu ih je bilo 32: 19-orica su prošla na kraju godine, 10-orica su poslana na popravni ispit, a trojica su trebala ponavljati razred. Franjo je bio u zlatnoj sredini.

U trećem razredu razrednik mu je opet dr. fra Bono Jelavić. Sada ih je u razredu samo 29-orica. Franjo je vrlo dobar učenik. Četvrti razred pohađao je u šk. g. 1932./33. Razrednik mu je sada dr. fra Radoslav Vukšić. U razredu su 27-orica. Franjo je dobar učenik. Sedmorica su poslana na popravni ispit – svi iz matematike. Jedan ponavlja razred, a dvojica su se ispisala.

U petom razredu (1933./34.) Franjo je opet vrlo dobar. Razrednik mu je dr. fra Živko Martić. U razredu su 26-orica. Vrlo dobar je i u 6. razredu. Razrednik mu je dr. fra Marijan Zubac. U razredu su 27-orica. Nakon 6. razreda sjemeništarci su redovito prekidali školovanje i odlazili u novicijat na Humcu.

Franjo Čolak ipak je ostao u školi: u šk. g. 1935./36. pohađa 7. razred. S njime su sada i klerici, inače stariji od njega godinu dana, koji su se nakon svršena novicijata opet vratili u gimnazijske klupe (među njima fra Vjeko Bambir, fra Blago Karačić, fra Miron Lasić, fra Celestin Raguž, fra Kvirin Vasilj). U razredu su 24-orica. Franjo je opet dobar. Razrednik mu je bio dr. fra Radoslav Vukšić.

Zato Franje nema u 8. razredu: od srpnja 1936. do srpnja 1937. u novicijatu je na Humcu. Osmi razred upisao je šk. g. 1937./38. na Širokom Brijegu. U razredu su bila 20-orica. Razrednik im je bio dr. fra Oton Knezović. S njim su opet »stare« kolege, među njima fra Vinko Dragićević, fra Bazilije Pandžić, fra Ivo Sivrić, fra Smiljan Zvonar i drugi.

Razred je Franjo (sada fra Dane) završio s vrlo dobrim uspjehom. Veliku maturu položila su sva 20-orica. Ispit je trajao od 9. do 15. lipnja 1938. Predsjednik ispitnoga odbora bio je Karlo Prijatelj, izaslanik ministra prosvjete, dopredsjednik dr. fra Dominik Mandić, ravnatelj Gimnazije, a članovi dr. fra Oton Knezović (hrvatski jezik), dr. fra Marijan Zubac (povijest), dr. fra Marko Dragićević (latinski jezik) i dr. fra Svetozar Petric (francuski). Fra Dane je ispit položio s vrlo dobrim uspjehom.

Odmah nakon svršetka gimnazije na Širokom Brijegu fra Dane s kolegama upisuje filozofsko-teološki studij na Franjevačkoj bogosloviji u Mostaru. U šk. g. 1938./39., i u I. i u II. semestru slušao je sljedeće predmete: fundamentalnu teologija, povijest Crkve, pastoralnu teologiju, filozofiju (logiku i kriteriologiju), ascetiku, hebrejski jezik i sociologiju (»o komunizmu« u I. semestru dok u II. semestru nije bilo toga predmeta). Ocjene su u najvećoj mjeri veoma dobre i odlične (eminens 9 i laudabilis 8, samo iz ascetike bonus 7 ½). Vladanje i marljivost najbolji: ocjena 1 (exemplaris i laudabilis).

U sljedećoj godini (1939./40.) slušao je i polagao sljedeće predmete: Sveto pismo (uvod u Novi zavjet), dogmatiku (soteriologiju, mariologiju, o milosti), moralnu teologiju (o sakramentima), kanonsko pravo (ženidbeno), povijest Crkve, pastoralnu teologiju (homiletiku i katehetiku), filozofiju (psihologiju i kozmologiju) i ascetiku (»o mrtvenju«).

Ocjene su opet veoma dobre, najviše 9 i više od 8; samo je iz uvoda u Novi zavjet dobio 7 (bonus). U god. 1940./41. imao je slične teološke predmete, osim fundamentalne i pastoralne teologije, a slične su bile i ocjene, sve 9 i više od 8. Vladanje je uzorno (1). Rektor teologije bio je dr. fra Ante Jelavić, a tajnik dr. fra Rufin Šilić.

U 4. godini studija (1941./42.) imao je predavanja iz Svetog pisma Staroga zavjeta (Psalmi), dogmatske teologije (o vjeri, o jednom Bogu, o trojstvenom Bogu), iz moralne teologije, kanonskoga prava (o osobama i o redovnicima) i pastoralne teologije (liturgike). Nema više predavanja iz fundamentalne teologije, povijesti Crkve, filozofije i ascetike. Ocjene kao i prethodnih godina: 9 i više, 8 i više. Samo je u I. semestru iz dogmatike imao 7 (bonus).

Konačno su mu u 5. godini studija (1942./43.) preostali u I. semestru predmeti: Sveto pismo (egzegeza Ivanova evanđelja), dogmatika (o utjelovljenoj Riječi), moralna teologija (o teološkim krjepostima), kanonsko pravo (o procesima) te u II. semestru još samo egzegeza Ivanova evanđelja. Sve su ocjene 9 ili 9 ½, a vladanje je uzorno (exemplaris).

Konačno, fra Dane je diplomski i jurisdikcijski ispit položio 23. lipnja 1943. s najboljom ocjenom (1). Sve su potpisali rektor Jelavić i tajnik Šilić. Nakon završetka studija polazi na »njivu Gospodnju«, u dušobrižništvo. Prva (i jedina) župa bili su mu Drinovci.

Redovništvo i svećeništvo

U franjevački red stupio je na Humcu 5. srpnja 1936. Obukao ga je provincijal fra Mate Čuturić. Jednostavne zavjete položio je u ruke istoga provincijala godinu dana poslije, 6. srpnja 1937. Svečane zavjete položio je u Mostaru u ruke provincijala fra Krešimira Pandžića 8. rujna 1940. Za đakona ga je zaredio biskup fra Alojzije Mišić u Mostaru 1941., a za svećenika isti biskup u Mostaru na Petrovdan, 29. lipnja 1941. Vojsku nije služio.

Njegov je naraštaj bio dosta brojan. U novicijatu ih je bilo deset: fra Drago Barbir, fra Zlatko Ćorić, fra Žarko Leventić, fra Jakov Lovrić, fra Mirko Magzan, fra Viktor Milas, fra Bruno Raspudić, fra Filip Sivrić, fra David Zubac i fra Dane Čolak.

Dvojica su napustila zajednicu (D. Barbir, V. Milas), dvojicu su ubili jugokomunisti 1945. (Ž. Leventić i D. Čolak), a šestorica su preživjela i završila život kao franjevci (Z. Ćorić, J. Lovrić, M. Magzan, B. Raspudić, F. Sivrić i D. Zubac). Trojica od njih suđena su na tamničke kazne u komunističkoj Jugoslaviji (J. Lovrić, M. Magzan i D. Zubac), a jedan je pobjegao u inozemstvo (B. Raspudić).

Tijekom 1941. provincijal fra Lujo Bubalo dva je puta tražio od Sv. Stolice dispenzu od studija i dobi kandidatima za svećeničko ređenje. Među desetoricom bio je i fra Dane Čolak. S njim su, međutim, zaređena još šestorica kolega – zanimljivo, nijedan od onih koji su s njim bili u novicijatu.

Provincijal im je 28. lipnja 1941., dan prije ređenja, izdao svjedodžbu o položenu ispitu uoči svećeničkog ređenja. S njim su, dakle, zaređeni: fra Ivan Boras, fra Božidar Benković, fra Vinko Dragićević, fra Bazilije Pandžić, fra Ivo Sivrić i fra Inocent Penavić.

Svi su, osim fra Dane, preživjeli ratna stradanja. Dvojica su život provela u Americi (B. Benković i I. Sivrić), jedan u Italiji (B. Pandžić), dvojica u Hercegovini (I. Boras i V. Dragićević), a jedan je poslije kao svećenik napustio svećenički poziv i franjevački red (I. Penavić, 1956.). Dvojica su još živa (V. Dragićević i B. Pandžić), a dvojica su čamila u komunističkim tamnicama (I. Boras i V. Dragićević).

Svećeničke službe

Poznato je da je fra Dane godinu dana službovao kao duhovni pomoćnik u Drinovcima, od završetka studija i polaganja jurisdikcijskog ispita 1943. do 1944. U to je vrijeme župnik fra Julijan Kožul (1941. – 1944.), kojega su jugokomunisti također usmrtili 1945., te kratko vrijeme fra Ratimir Kordić. U maticama fra Danino ime prvi put nalazimo u srpnju 1943. Od tada do kolovoza 1944. krstio je 61 dijete te vjenčao sedam parova.

Posljednje mjesece života fra Dane je proveo kao vojni dušobrižnik. Čini se da je sam tražio tu službu kako bi mogao pomoći umirućim vojnicima. Sačuvan je jedan njegov dopis provincijalu fra Leu Petroviću od 6. svibnja 1944. Piše iz Drinovaca i govori o fratarskim promjenama koje su uskoro trebale uslijediti.

Kaže kako su Drinovci župa na rubu Provincije, na uglu koji udara u Dalmaciju, izložena modernu poganstvu. Nada se stoga da će u Drinovce doći ljudi »koji su auktoritativni, disciplinirani i duboko religiozni. Iz ove župe ima mnogo fratara, popova i ex-fratara – svega tu ima i sviet to dobro vidi – pa on je izgleda upro oči da vidi imali još dobrih svećenika – pa baš zato bi trebalo da ovdje bude župnik i kapelan pravi svećenik-redovnik.«

Netko je crvenom olovkom na istome dopisu napisao: »Udovoljeno!« Provincijal je, naime, u Drinovce za župnika poslao fra Ratimira Kordića, koji je tu prije djelovao kao župni vikar (1937. – siječanj 1941.), a s njim je još oko tri mjeseca bio i fra Dane. Fra Danu je zamijenio fra Slobodan Lončar, vjerojatno u kolovozu 1944. Fra Slobodana su jugokomunisti poslije odveli iz Drinovaca, 9. veljače 1945., i 13. veljače strijeljali u Ljubuškom.

Fra Ratimir je zapisao kako je fra Dane Čolak postao vojni dušobrižnik pred kraj rata. Bilo je to u kolovozu 1944. Na njegov upit kamo će sada pred kraj rata u vojne dušobrižnike, fra Dane mu je odgovorio: »Ne mogu dopustiti da toliki ginu bez svećenika, da umiru bez svećenika, da pate bez svećenika.« Tako je i sam završio kao i desetine tisuća hrvatskih vojnika koji su zaglavili u hodnjama smrti na povratku iz Austrije kroz Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju…

Fra Dane je imenovan duhovnikom IX. ustaškog stajaćeg zdruga sa sjedištem u Mostaru. Tu je obavijest provincijal fra Leo Petrović Zdrugu javio 16. kolovoza 1944., a istoga dana o tome je službenu obavijest dobio i fra Dane, koji se do tada nalazio u Drinovcima. Provincijal je odmah zatražio od Biskupskog ordinarijata jurisdikciju za novu fra Daninu službu, a biskup dr. Petar Čule dao ju je za područje svoje biskupije nekoliko dana poslije, 22. kolovoza 1944.

Kako je došlo do toga da fra Dane postane vojni dušobrižnik, zapisao je fra Tugomir Soldo. Dušobrižnik IX. ustaškog zdruga bio je don Lovre Konjevod. Budući da je Zdrug bio razbacan po raznim dijelovima Hercegovine, a vojska postala razularena, i don Lovre i zapovjednik Krešo Kuraja tražili su još jednoga dušobrižnika, na što im je provincijal fra Leo Petrović ponudio upravo fra Danu. »Kako su svi vojni svećenici bili satnici, tako je bio i Čolak. Čolak je bio solidan misnik i dobar mladi propovjednik. Zapravo je on jedini do pada Hercegovine od hercegovačkih franjevaca postao vojni svećenik.«

Fra Dane se nakon pada Hercegovine pod jugokomunističku vlast s vojskom povlačio prema sjeveru, preko Sarajeva do Zagreba. O tome je vrijednu zabilješku ostavio M. T. koji se i sam povlačio istim putem prema sjeveru: »Godine 1945. u mjesecu travnju pri povlačenju iz Mostara vidio sam fra Danu Čolaka dva puta u Hadžićima.

Posljednji put dao mi je jedne opanke nove hercegovačke građe napravljene sa oputom. Prilikom povlačenja iz Hadžića ostavio sam ih kod nekog Sime koji je stanovao blizu stožera devetog ustaškog zdruga. Fra Dane je bio bojni kapelan i imao je časnički čin poručnik. Fra Dane nas je obilazio nekoliko puta i bio prema nama vrlo prijazan.«

Ubijen nakon 10. svibnja 1945.

Za fra Danu nije sigurno gdje je točno poginuo. Zapisano je samo toliko da je ubijen nakon 10. svibnja 1945. negdje u Sloveniji, možda u Mariboru. Valja pretpostaviti da se i on, kao i brojni drugi, s vojskom povlačio prema austrijskoj granici, da je bio vraćen u Jugoslaviju i usmrćen na nekoj od brojnih hodnji smrti.

Negdje na putu prema austrijskoj granici susreo ga je fra Lucijan Kordić, koji se uspio spasiti: »Kakva je sve bila opća zbrka, strka i komešanje u to vrijeme pred Dravogradom, neka bude samo to spomenuto. Tu sam se slučajno susreo s meni dobro poznatim fratrom još iz školskih dana, O. Danom Čolakom. On je bio vojnički kapelan i u sastavu svoje jedinice. Vidjevši ozbiljnost časa i položaja, odlučismo ići dalje zajedno. Nisam ni okom trepnuo, a on se je strjelomice pred mojim očima izgubio. Nismo se više vidjeli. Nestao i iščeznuo u Bleiburškom pokolju.«

O fra Daninim je posljednjim danima zabilježio fra Častimir Majić: »S vojskom je pregazio mnoge bogaze i doživio razne okršaje da bi napokon 1945. osvanuo u Zagrebu. Glavni hrvatski grad bio je početkom svibnja 1945. pun izbjeglica kao šipak zrnja. U njemu je vladala pometnja duhova bez jasnih smjernica za budućnost.

Napokon se nepregledno mnoštvo vojnih postrojbi i civila počelo kretati prema Zapadu tražeći razumijevanja i životnu zaštitu kod pobjedničkih saveznika. Došli su do Bleiburga u Austriji gdje su doživjeli englesku prijevaru i izdaju.

Na 15. svibnja pala je konačna i neopoziva odluka vojnog vrha “gordog Albiona” o povratku izbjeglica u zemlju. To je bila osveta pobjednika nad pobijeđenima. (…) Izbjegličko mnoštvo bilo je 15. svibnja izručeno jugopartizanima koji su izbjeglice na Križnom putu mučili i masovno ubijali. (…) U tim kolonama smrti nalazio se i fra Dane Čolak koji je s hrvatskim vojnicima dijelio životnu sudbinu. Nakon tri dana smrtonosna hoda, posve iscrpljen, izmrcvaren i duševno ojađen, negdje je oko 18. svibnja 1945. našao groznu i nasilnu smrt, najvjerojatnije u iskopanim rovovima kod Maribora u Sloveniji.«

Ilija Barbarić, pak, kratko bilježi da je fra Dane, pričuvni satnik Ustaške vojnice, »izručen od Engleza«, ali da je »ubijen kod Zagreba u koloni smrti u svibnju 1945.«, iako većina drugih pretpostavlja da je ubijen negdje u blizini Maribora. Vjerojatno se nikada ne će otkriti prava istina o tome. Kao, uostalom, i o tisućama, o desetcima tisuća drugih Hrvata koje su jugokomunisti pobili u proljeće 1945.

Tako je okrutno uništen život mladoga svećenika, gotovo mladomisnika, koji je bio među najboljim studentima i prema tome velika nada Hercegovačke franjevačke provincije. Možemo samo pretpostaviti da bi ga provincijal slao na daljnji studij i da bi nakon toga bio profesor u gimnaziji na Širokom Brijegu ili na teologiji u Mostaru. Ako ne to, onda bi svakako bio vrstan dušobrižnik. A život mu je prekinut odmah na početku svećeničkoga djelovanja i to samo iz jednoga razloga – iz mržnje na vjeru (in odium fidei).

Svakako nije na odmet spomenuti što o njemu pišu njegovi neprijatelji, oni koju su ga ubili bez mogućnosti obrane i bez ikakve formalne optužbe. Više je nego znakovito da mu ne znaju ni pravo prezime, pa ga Viktor Novak u svojoj monstruoznoj knjizi Magnum crimen, koja je nastala zapravo kao opravdanje jugokomunističkih zločina, redovito naziva Čelak, umjesto Čolak.

Kao fra Danin zločin navodi se da je bio »ustaški satnik u IX. ustaškom zdrugu«, iako je fra Dane bio vojni dušobrižnik s činom satnika, a i to samo nekoliko posljednjih mjeseci rata, kako je naprijed pokazano, a nipošto djelatni časnik u ustaškoj vojsci koji bi imao bilo kakva dodira s ratnim djelovanjima.

Stoga je najobičnija laž koju Novak iznosi na drugome mjestu: »Kao ustaški satnik (kapetan) bio je fra Dane Čelak, koji je učestvovao aktivno u borbama, ističući se kao vojnički rukovodilac protiv NOV-e.« Fra Dane je bio vojni dušobrižnik i nikada nije imao nikakve veze s borbenim djelatnostima, a ne postoji ni jedan jedini dokument o tome. Jer da postoji, zacijelo bi ga Novak ili druga jugokomunistička literatura radosno objavila.

PIŠE Dr. sc. Fra Robert Jolić / Misija / SD

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Povijesnice

18. ožujka 1990. Benkovac – Atentat na dr. Franju Tuđmana (VIDEO)

Objavljeno

na

Objavio

Ovaj pokušaj atentata dogodio se uoči prvih parlamentarnih izbora kada je dr. Franjo Tuđman već prepoznat kao vođa hrvatskog naroda protiv pristalica komunističke Jugoslavije i velikosrpskog imperijalizma.

Nakon Stjepana Radića i dr. Andrije Hebranga Starijeg ne bi bilo prvi puta da Srbi ubijaju onoga koji je stao na čelo borbe hrvatskog naroda.

Na današnji dan 18. ožujka 1990. u Benkovcu je došlo do incidenta tijekom govora dr. Franje Tuđmana na osnivačkom skupu lokalnog ogranka HDZ-a.

Skup su ometali srpski nacionalisti upadicama, bacanjem kamenja i rafalima iz automatskog oružja. U jednom trenutku iskočio je iz gomile Srbin Boško Čubrilović s pištoljem u namjeri da puca na Tuđmana.

Srećom, Čubrilović je savladan od strane Željka Kučića, a pištolj mu je oduzet. Svi koji su imali priliku držati pištolj toga dana tvrdili su da je pravi, no komunistička milicija je kasnije tvrdila da je bila riječ o plinskom pištolju.

Prema tvrdnjama Željka Kučića pištolj je bio je pravi:“ Prvo sam instinktivno čučnuo na pod, no u času kad je taj stari prolazio kraj mene, podigao sam se i skočio na njega, oborio ga na pod i zabio mu koljeno u leđa.

Prilikom pada uhvatio sam ga za desnu ruku u kojoj je držao pištolj i to tako čvrsto da sam mu ga jedva uspio istrgnuti iz ruke…svi su gledali i jasno utvrdili da nije riječ o plinskom pištolju, nakon čega je Petar Šale izašao na pozornicu i pred okupljenima, visoko u ruci držeći pištolj uzviknuo:’Evo tog pištolja kojim je trebao biti ubijen dr. Franjo Tuđman’“.

Zanimljivo je da je pištolj kao dokazni materijal kasnije nestao iz policije. HDZ je u svibnju te godine pobijedio na izborima u Hrvatskoj što je značilo početak agresije na Hrvatsku.

 

Srpski atentat na dr. Franju Tuđmana, ili atentat na – Hrvatsku!?

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari