Pratite nas

BiH

Fra Dado Milas: Kap ili slap?

Objavljeno

na

Ne znam koliko današnji vjernik pažljivo sluša misna čitanja, ali odabrani dijelovi Svetog pisma od ove nedjelje pozivaju da preispitamo neke svoje odnose: prema siromašnima, prema vlastima i prema bogatstvu – i to sve u svjetlu onog najvažnijeg odnosa, odnosa prema Bogu: Bogu koji je, kako to kaže Amos, pravedan, Bogu koji je, kako to kaže Pavao, iznad svake zemaljske vlasti i s kojim nas veže jedini istinski posrednik, čovjek – Isus iz Nazareta.

Direktni Amos, prorok koji nije mario za taktičnost u iznošenju istine, razotkriva društveni kriminal onih koji čekaju da prođe subota, dan Gospodnji, da bi mogli varati u svojim poslovima, bogatiti se na nevolji siromaha, da siromašne mogu kupiti za obične sandale da im ovi budu robovi i najamnici. Vidite li ikakvu usporedbu s našim vremenom danas? Kod nas, naime, postoji određen broj onih ljudi koji su pokrenuli privatne firme. Koji za minimalac zapošljavaju one ljude koji nemaju drugog izbora. I iskorištavaju ih na sve moguće načine. Drže ih na poslu i po 15 sati dnevno. Maltretiraju ih i fizički i psihički, i ako se netko usudi usprotiviti takvom robovlasničkom sistemu, dobiva otkaz i kreće u potragu za drugim robovlasničkim privatnikom koji će ga zaposliti za minimalac i maksimalno iskorištavati. Takvi ljudi ne znaju da je uskraćivanje i zlostavljanje svojih radnika teški i u nebo vapijući grijeh kojem, da se tako izrazim, nisu ni do koljena neki “obični” grijesi kao što su psovka, ogovaranje, seksualni prijestupi i sl.

Dolazimo sad do Evanđelja. Kod nas je još uvijek u podsvijesti prisutna slika Isusa iz Nazareta kao nekog finog, ušminkanog sveca koji nikad u životu nije povisio glas. Ali Isus nije bio mimoza. Isus nije bio nekakva anemična sveta sličica koji bi gledao svoja posla ne opterećujući se društvenim problemima. Nije bio nikakav apolitični duhovnik i ekstravagantni čudotvorac koji bi s vremena na vrijeme izišao iz svoje duhovne (župske / samostanske / biskupske) sigurnosti među svijet i malene ljude hranio jelom od kojeg su oni još više gladnili. Nije bio nikakav putujući propovjednik koji bi po ulicama, trgovima ili kavanama zabavljao sebi slične finim rečenicama, i koji bi na koncu redovito pobjegao kad bi prigustilo. On nije bio imun na društvenu marginalizaciju siromašnih i obespravljenih. Isus nikad nije podržavao društvenu nepravdu, nikad se nije ulizivao političarima i inim poglavarima.

Isus ne trči za vlašću ili nekakvim pozicijama, ali neodgodivo traži preobrazbu ljudskoga srca i ,prije svega, preobrazbu svih grešnih društvenih odnosa, kako političkih, tako religijskih, iz perspektive jednakosti i bratstva Božje djece, neovisno o religijskoj i nacionalnoj, pa čak i plemenskoj pripadnosti. On daje svoj život za uspostavljanje novih odnosa, za uspostavljanje onoga što je nazivao – Božjim kraljevstvom.

I tako Isus u ovotjednom Evanđelju kaže: “I ako u tuđem ne bijaste vjerni, tko li će vam vaše dati?”. Riječ je o tako poznatom ponašanju nas ljudi. Naša sredina obliuje onim ljudima koji su pošteni samo onda kad ih se promatra, onim ljudima koji od javnog dobra, od tuđega, od darovanog stvaraju svoj bogatstvo. Ovaj posljedni rat im je došao kao dimna bomba u čijem su dimu uspjeli sebi prisvojiti sve ono što je bilo zajedničko. Ovaj jedan opljačka sve živo po gradu i ne diraju. Ovaj drugi privatizira jednu veliku firmu za jednu marku i nakon godinu dana cijeli kompleks rasproda za par milijuna maraka, a da nitko nije prstom maknuo. S druge strane, obični čovjek ne plati kaznu za parkiranje i zbog toga ne može prijeći granicu da bi otišao na more.

Kod nas je mnogo onih koji se prema tuđem (odnosno zajedničkom) ponašaju ne kao savjesni i odgovorni upravitelji nego kao silnici i lopovi. Čitave firme, zajednice pa i cijela država velikim dijelom počivaju na pljački i nepoštenom upravljanju dobrima, na mafijašenju i krađi zajedničkoga (najčešće sirotinjskoga) dobra. Čini se da se promijenio čak odnos prema tuđem i u onom najmanjem /prije se kao znak karaktera mjerilo koliko čovjek pazi na tuđe stvari, na posuđeni alat i sl./. Tuđe se, međutim, danas olako posvaja, do mjere da su se stvari drugih, da su čitavi posjedi, mjesta, pokrajine i entiteti nastali na pljački i otimačini tuđega. Ni vjernici nisu na to imuni. I religijske zajednice sudjeluju u otimačini tuđega, čak i tuđih svetih mjesta.
Ajmo biti realni na trenutak. Naša povijest nije slavna kako mi često znamo reći. Naša povijest je povijest pljačke, ubijanja i progona zbog osvajanja i bogaćenja.
Isus završava svoje upute učenicima otklanjanjem svake dileme: nitko ne može služiti dvojici gospodara. Ali čovjek je u stalnoj dilemi koga izabrati: Boga ili bogatstvo. To su dvojica čovjekovih najčešćih gospodara. Jer bogatstvo je, ruku na srce, opipljiva sigurnost. Bog je sigurnost posve druge vrste. Ako bismo dosljedno izvodili zaključak iz ove Isusove opomene, usudili bismo se reći da je i među vjernicima mnogo više onih trče za bogatstvom, a bježe od Boga.

Možda nam teško pada ova riječ, ali ako iskrenije i poniznije zavirimo u svoje srce i u svoje odnose, vidjet ćemo što to i koliko toga uopće radimo poradi stjecanja bogatstva i svega što je s njime povezano: slava, ugled, moć…, a što poradi Boga i bližnjih.

Vidjet ćemo koliko je naših prizemnih ciljeva, motiva i poslova neljudski i nevjernički pokriveno vjerom u Boga i lažnom pobožnošću.
Završit ću ove svoje misli s jednim stihom iz pjesme Prljavog kazališta “Brane srušit ću sve” koji kaže: “I neću biti kap, kad mogu biti slap.”
Zapitaj se iskreno… Jesi li u svom životu, u svom društvu i u svom gradu: kap ili slap?

Fra Dado Milas/HERCEGOVINA.info

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

BiH

Zbog poteza SDA Dodik sazvao hitnu presicu: Ovo je kap koja je prevršila mjeru…

Objavljeno

na

Objavio

Dodik kaže da bi inicijativa za promjenu imena Republike Srpske mogla dovesti do “razdruživanja” BiH

Predsjedatelj i srpski član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik ocijenio je u srijedu kako je najava bošnjačke Stranke demokratske akcije (SDA) da će tražiti ocjenu ustavnosti naziva entiteta Republika Srpska uvod u nove sukobe u BiH koji bi mogli završiti potpunom paralizom države ali i njenim “razdruživanjem”.

Iz središnjice SDA u Sarajevu su ranije tijekom dana medijima dostavili priopćenje u kojemu su najavili kako će ovlašteni dužnosnici te stranke u tijelima vlasti podnijeti priziv Ustavnom sudu BiH i tražiti da se naziv Republike Srpske izmijeni jer on ne odražava ustavnu činjenicu po kojoj su sva tri konstitutivna naroda ravnopravna u tom entitetu.

Dodik je na izvanrednoj konferenciji za novinstvo koju je tim povodom sazvao u Istočnom Sarajevu kazao kako je ova najava “kap koja je prevršila mjeru” i “nepotrebna provokacija” preko koje se ne može prijeći.

“Kada bude upućena ova inicijativa Ustavnom sudu ja ću prekinuti rad u Predsjedništvu BiH”, najavio je Dodik pojašnjavajući kako će prekinuti svaku komunikaciju s bošnjačkim članom Predsjedništva BiH Šefikom Džaferovićem ukoliko on bude taj koji će u ime SDA podnijeti priziv Ustavnom sudu.

Dok se ovo stanje ne razjasni, kako je najavio, neće biti nikakvih pregovora sa SDA o uspostavi vlasti na državnoj razini.

Kazao je kako je ovo najbolji put da se RS “istjera iz BiH” te je najavio kako će zbog ove krize pozvati sve predsjednike parlamentarnih političkih stranaka iz RS na dogovor o zajedničkom reagiranju te kako će o svemu raspravljati parlament RS i odlučiti o “adekvatnim mjerama” koje će stupiti na snagu čim se predmet nađe pred Ustavnim sudom.

“Ovo je inicijativa za razdruživanje u BiH”, kazao je Dodik optuživši Bošnjake da “ne žele nikoga drugoga u BiH” te da su stoga majorizirali Hrvate na općim izborima provedenim prošle godine a sada pokušavaju ukinuti RS.

Dodik je rekao kako je RS ustavna kategorija pa se ne može ni prihvatiti priziv ali ne vjeruje Ustavnom sudu BiH pa ne isključuje da on o tome ipak raspravlja jer tamo odluke mogu donijeti tri strana i dva bošnjačka suca.

Tvrdi kako je RS pod tim imenom “međunarodno priznata” jer je kao takva potpisala sve anekse Daytonskog sporazuma te je predstavljala pregovaračku stranu.

“Ukidanje imena RS nama govori da mi nemamo što tražiti u BiH”, zaključio je Dodik.

Njegovim kritikama na račun SDA tijekom dana su se pridružili gotovo svi istaknutiji političari iz RS poput predsjednika entitetske Narodne skupštine Nedeljka Čubrilovića koji je kazao kako su nazivi entiteta utvrđeni u Daytonu 1995. pa bi promjena tih naziva označila rušenje ustava a time i BiH kao države.

“Potezati danas u dnevnopolitičke svrhe pitanje promjene naziva Republika Srpska znači rušenje ustava, nakon čega više nitko ne bi mogao predvidjeti razvoj situacije”, kazao je Čubrilović u Banjoj Luci.

Unatoč razlikama i stalnim sukobima s vladajućom strukturom i predstavnici oporbe u Republici Srpskoj u srijedu su reagirali na sličan način kao i dužnosnici na vlasti optuživši SDA da stvara kaos.

“Ovo je neodgovoran potez SDA koji će dovesti do blokade u radu institucija i u formiranju vlasti… SDA na ovaj način preuzima odgovornost za mogući kaos”, izjavio je predsjednik oporbene Partije demokratskog progresa (PDP) Branislav Borenović.

(Hina)

 

SDA odlučila pokrenuti postupak ocjene ustavnosti naziva Republike Srpske

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

BiH

SDA odlučila pokrenuti postupak ocjene ustavnosti naziva Republike Srpske

Objavljeno

na

Objavio

Stranka demokratske akcije (SDA) odlučila je pokrenuti pred Ustavnim sudom Bosne i Hercegovine postupak ocjene ustavnosti naziva entiteta Republika Srpska, potvrđeno je u srijedu iz središnjice najveće bošnjačke stranke u BiH.

U priopćenju dostavljenom medijima SDA navodi kako će postupak preispitivanja ustavnosti naziva RS povesti stranački dužnosnici u tijelima vlasti, koji su ovlašteni podnositi apelacije Ustavnom sudu.

Takvo pravo ima, primjerice, aktualni bošnački član Predsjedništva BiH Šefik Džaferović.

Inicijativa koja će bez dvojbe potaknuti nove političke prijepore u BiH na tragu je činjenice da su u oba bosanskohercegovačka entiteta, pa tako i u RS-u, sva tri konstitutivna naroda ravnopravna, no u praksi vlasti u RS-u, a posebice Milorad Dodik, inzistiraju na tvrdnjama kako je to zapravo “država srpskog naroda”.

“Dugogodišnja praksa institucija vlasti entiteta RS je pokazala da je dosadašnji naziv entiteta RS intenzivno i efikasno korišten u svrhu diskriminacije i isključivanja druga dva konstitutivna naroda – Bošnjaka i Hrvata.

Vezivanje imena bilo čega u multietničnoj zajednici kakva je BiH za samo jedan narod, po načelu etničke privilegiranosti, protivno je Ustavu Bosne i Hercegovine i Europskoj konvenciji o ljudskim pravima, koja je nadređena Ustavu BiH”, stoji u obrazloženju SDA-ove inicijative.

SDA podsjeća kako je Ustavni sud BiH još 2000. godine donio odluku o konstitutivnosti naroda, kojom je entitetima naloženo da u svojim ustavnopravnim sustavima osiguraju punu ravnopravnost svim konstitutivnim narodima.

“Entitet RS postoji po Ustavu BiH kao multietnički entitet, u kojem svi narodi moraju imati jednaka prava, što znači da ne može samo jedan narod biti zastupljen niti u nazivu, a drugi isključeni”, naveo je SDA.

Upravo na temelju apelacije predsjednika SDA Bakira Izetbegovića Ustavni sud je 2015. godine proglasio neustavnim obilježavanje 9. siječnja kao dana Republike Srpske, uz ocjenu kako taj datum diskriminira Hrvate i Bošnjake kao konstitutivne narode u tom entitetu.

(Hina)

 

 

Fahir Burejić: Živ sam zahvaljujući Hrvatima

 

 

 

 

Bakir Izetbegović: ‘I mi morati povlačiti poteze kakve do sada nismo povlačili’

 

 

 

Davor Marijan: Za rat Hrvata i Muslimana kriv je Alija Izetbegović

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari