Pratite nas

Kultura

IX. Nagradni natječaj na temu ‘Pobijeni hercegovački franjevci’

Objavljeno

na

Želeći njegovati spomen na 66 hercegovačkih franjevaca koje su kao nevine tijekom i u poraću Drugoga svjetskog rata pobili jugokomunisti, Vicepostulatura postupka mučeništva »Fra Leo Petrović i 65 subraće« na čelu s fra Miljenkom Stojićem, u suradnji s Društvom hrvatskih književnika Herceg Bosne na čelu s Ivanom Sivrićem, raspisuje Nagradni natječaj na temu pobijeni hercegovački franjevci tijekom i u poraću Drugog svjetskog rata za uratke iz: književnosti, glazbe, likovne kulture, povijesti, računalstva, umjetničke fotografije, videa.

Natječaj je otvoren za: djecu (pučka škola), mladež (srednja škola), odrasle (studenti i punoljetni).

Radovi (ako su tekstualni, trebaju biti napisani na računalu) neka se pošalju najkasnije do 15. prosinca 2019. na adresu: Vicepostulatura, Kard. Stepinca 14, 88220 Široki Brijeg. Mogu to biti i objavljeni radovi u vremenu od zadnjih Dana pobijenih hercegovačkih franjevaca. Obavezno čitko naznačiti ime i prezime, adresu, broj telefona, nadnevak rođenja te ako dotični ide u školu koju školu i koji razred, odnosno godinu, pohađa. Radovi se ne vraćaju.

Dodjeljuju se 3 nagrade za najbolje radove u kategoriji uzrasta iz nabrojenih područja koje će biti uručene na »X. danima pobijenih hercegovačkih franjevaca« 4. – 7. veljače 2020. Nagrađenima se uručuju prigodna nagrada i plaketa te im se rad postavlja na portal Vicepostulature pobijeni.info (Odjek u puku – Glas o mučeništvu – Natječaj) i objavljuje u glasilu Stopama pobijenih.

Mole se sve pučke i srednje škole s hrvatskim nastavnim programom te Sveučilište u Mostaru da u nastavi povijesti spomenutih dana održe prigodno predavanje o pobijenim hercegovačkim franjevcima i povijesnom okviru u kojem se to dogodilo. Historiografija nas uči da samo na činjenicama treba graditi istinu o prošlim događajima! A Sveto pismo, pak, davno je to reklo.

Natječaj je otvoren za:

djecu (pučka škola); mladež (srednja škola); odrasle

Radovi (ako su tekstualni, trebaju biti napisani na računalu) neka se pošalju najkasnije do 15. prosinca 2019. na e-adresu [email protected] ili na poštansku adresu:

Vicepostulatura, Kard. Stepinca 14, 88220 Široki Brijeg.

Mogu to biti i objavljeni radovi u vremenu od zadnjih

»Dana pobijenih hercegovačkih franjevaca«.

Obavezno čitko dostaviti kratki životopis u kojemu je između ostaloga ime i prezime, adresa, broj telefona, nadnevak rođenja te ako dotični ide u školu koju školu i koji razred, odnosno godinu, pohađa.

Radovi se ne vraćaju.

Dodjeljuju se 3 nagrade za najbolje radove u kategoriji uzrasta iz nabrojenih područja koje će biti uručene na

»X. danima pobijenih hercegovačkih franjevaca« 4. – 7. veljače 2020.

Nagrađenima se uručuju prigodna nagrada i plaketa te im se rad postavlja na portal Vicepostulature pobijeni.info (Odjek u puku – Glas o mučeništvu – Natječaj) i objavljuje u glasilu Stopama pobijenih.

Molimo sve pučke i srednje škole s hrvatskim nastavnim programom te Sveučilište u Mostaru da u nastavi povijesti spomenutih dana održe prigodno predavanje o pobijenim hercegovačkim franjevcima i povijesnom okviru u kojem se to dogodilo. Unaprijed hvala!

Široki Brijeg, 18. rujna 2019.

fra Miljenko Stojić, vicepostulator

Što vi mislite o ovoj temi?

Kultura

Predstavljen glazbeni spot ‘Dražen – za sva vrimena’

Objavljeno

na

Objavio

Foto: Hina

Na prigodnoj svečanosti u Muzejsko-memorijalnom centru Dražen Petrović u utorak je predstavljen glazbeni sport “Dražen – za sva vrimena” posvećen košarkaškom virtuozu Draženu Petroviću koji je prije 26 godina izgubio život u prometnoj nesreći u Njemačkoj.

“Spot, čiji su autori Stanko Šarić, Dražen Runje i Antonio Zadro, predstavljen je povodom 55. rođendana Dražena Petrovića i on je samo najava glazbenog mjuzikla “Okovani Amadeus” čija će premijera biti na sljedeći Draženov rođendan, 22. listopada 2020. godine” , rekao je Ivica Krajač koji je napisao libreto za mjuzikl inspiriran, po njegovim riječima, ne samo Draženovom veličinom i njegovim tragičnim krajem nego i Eshilovom antičkom tragedijom ‘Okovani Prometej’. “Time smo željeli reći da je Dražen ‘bogovima’ sporta ukrao košarkašku lopti kao što je Prometej ‘bogovima’ ukrao vatru i donio je ljudima”, kazao je Krajač.

Autor pjesme “Dražen za sva vremena” je poznati glazbenik Stanko Šarić, dok je producent spota, koji je snimljen u Muzejsko-memorijalnom centru Dražen Petrović i u Hrvatskom narodnom kazalištu, Antonio Zadro.

“Draženov put preko Šibenke, Cibone, Reana, NBA i hrvatske košarkaške reprezentacije je manje-više poznat i valoriziran, ali ono što treba razotkriti su svi oni ključni životni trenuci koji određuju konačan smjer i put kojeg je nemoguće razabrati iz zbroja osvojenih titula i naslova, a ovaj projekt ima za cilj otkrivanje pogleda iz Draženove perspektive kroz mjuzikl suvremene antičke tragedije s glazbom”, rekao je predstavljajući projekt autor scenarija Dražen Runje.

“Siguran sam da moj Dražen nije mogao ni zamisliti da će na njegov 55. rođendan njegov život biti pretvoren u umjetničko djelo”, kazala je Draženova majka Biserka Petrović.

Svečanom predstavljanju glazbenog spota „Dražen – za sva vrimena“ nazočili su brojni uglednici iz sportskog života Hrvatske predvođeni predsjednikom Hrvatskog olimpijskog odbora Zlatkom Matešom, ali i veleposlanica Litve Jurate Raguckiene i veleposlanik SAD Robert Kohorst. (Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Kultura

Predstavljena monografija ‘Antun Gustav Matoš pod Starčevićevim barjakom’, Tomislava Jonjića

Objavljeno

na

Objavio

Monografija “Antun Gustav Matoš pod Starčevićevim barjakom” publicista i povjesničara Tomislava Jonjića u kojoj je obrađeno Matoševo književno, kulturološko i političko djelovanje, predstavljena je u ponedjeljak u Matici hrvatskoj.

Opsežnu monografiju (886 str.), u izdanju zagrebačke nakladne kuće AGM, predstavili su recenzenti Stjepan Matković, Zlatko Matijević, povjesničar Zlatko Hasanbegović te autor.

Ističući kako je Matoš ovom voluminoznom knjigom prvi put cjelovitije obrađen kroz račlanbu njegove političke dimenzije, Matković je rekao kako se Jonjić u knjizi nije bavio samo Matoševim životopisom s naglaskom na literarno djelovanje nego i sagledavanjem njegovih misli o političkim pitanjima povezanih s širim kretanjima u Hrvatskoj za vrijeme kasne Austro-Ugarske monahije.

Time, smatra, ova knjiga nadilazi tipične životopise i nudi mnogo objašnjavajući Matoša u okolnostima razvijanja modernog društva, razgranatoga političko-stranačkog krajolika i unutarnje krize dvojne monarhije koju je dokrajčio Prvi svjetski rat, Matković je istaknuo i da je Jonjić u toj monografiji ispravio i brojne krive podatke o Matošu te iznio za sada najpotpuniji prikaz njegova djelovanja na političkom području na tragu zasada pravaštva i u duhu starčevićanske narodno-slobodarske ideologije.

“Upravo je taj aspekt pravaške ideje prije bio površno ili selektivno istražen. Jonjić je propitao kako je došlo do Matoševa prihvaćanja pravaške ideologije u okolnostima premoćnog utjecaja drugih ideologija, osobito narodnjaštva i tzv. hrvatskog jugoslavenstva koje izražava djelo biskupa Strossmayera i njegove skupine oko dnevnika Obzor u sferi službene kulture”, kazao je. Dodao je i da je autor pomno istražio i Matoševa balkanska iskustva tijekom dvaju dugotrajnih boravaka u Beogradu i prisne suradnje s dijelom srbijanske inteligencije.

Matković je rekao i da je Matoš izražavao potporu kulturnoj suradnji južnoslavenskih naroda ali dosljedno ostajući privržen hrvatskoj državnoj misli te je odbacivao učestale nasrtaje na Domovinu i prezirao prevrtljivce koji su se sramili vlastitih korjena i pristajali na razbijanje upravno nesjedinjene Hrvatske.

“Jonjić je pokazao da Matošu politika nije imala samo dekorativnu ulogu nego je i određenoj mjeri bila i podloga za kritičko propitivanje stanja u Hrvatskoj. Na taj mu je način uspjelo i argumentirano prikazati i zašto je Matoš postao simbol podređene Hrvatske i zbog čega je tako dugo vremena s pravom ostao zabilježen u kolektivnom sjećanju svoga naroda koji se morao s toliko mnogo uloženog napora i žrtava izboriti za svoja prava”, istaknuo je.

Navodeći kako se radi o prvorazrednoj sintezi hrvatske političke, kulturne, društvene i intelektualne povijesti, Hasanbegović je rekao kako je Matoš naš najmoderniji politički pisac i na početku 21. stoljeća, iako je prošlo više od stoljeća od njegove smrti. Drži kako se Matoševo književno djelo i ne može shvatiti izvan političkog, a često o izvan dnevno-političkog konteksta. Hasanbegović je naglasio i važnost te knjige u sadašnjem vremenu, kako je rekao, svekolike hrvatske narodne, identitetske i društvene konfuzije, pogubljenosti i beznađa.

Naglasivši kako je Matoš od početka svoje svoje političke svjesnosti bio pravaš, Matijević je podsjetio na njegov buran život – izbjeglištvo i bijeg iz vojske u Austro-Ugarskoj Monarhiji, boravak u Beogradu za vladavine Obrenovića, odlazak u Švicarsku i Francusku te, nakon pomilovanja, povratak u Zagreb 1908. godine godine i njegovo političko djelovanju vezano uz Josipa Franka i Hrvatske čiste stranke prava. O svemu tome, rekao je, Jonjić piše na vrlo iscrpan način, vrlo dokumentirano i vrlo dobrim stilom.

Navevši da je monografija polemična i prvi pokušaj cjelovite historiografske obrade Matoševa shvaćanja hrvatske politike, Jonjić je kazao da je joj je središnja tema konflikt hrvatstva i jugoslavenstva koji se zorno prelama kroz Matošov životopis i djelo. Istaknuo je kako je Matoš bio i ostao Hrvat i hrvatski nacionalist te se nikada nije odricao ni Hrvatske i hrvatskog imena te je uvijek energično “beogradomaniju Ivana Meštrovića, braće Vojnović, (Tina) Ujevića i Vladimira Čerine”.

 

(Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari