Pratite nas

Kultura

Knjiga ‘Domovinski rat’ koju su priredili Ante Nazor i Tomislav Pušek pobijedila na natječaju Udruge hrvatskih branitelja Domovinskog rata 91

Objavljeno

na

Ove godine na tradicionalni natječaj za najbolju knjigu na temu hrvatskog obrambenog Domovinskoga rata „Bili smo prvi kad je trebalo“, kojeg organizira Udruga hrvatskih branitelja Domovinskog rata 91. (UHBDR91.) pristigle su 24 knjige, a najboljom je proglašena knjiga „Domovinski rat- pregled političke i diplomatske povijesti“ koju su priredili Ante Nazor i Tomislav Pušek, u nakladi Nakladnog zavoda Globus i Hrvatskog memorijalno-dokumentacijskog centra.

Ova jedinstvena knjiga divot formata na 328 vrhunski i bogato ilustriranih stranica podijeljenih u 10 poglavlja potkrijepljenih s više od 400 priloga – fotografija, tabela, kartograma, faksimila dokumenata, karata, stenograma najvažnijih govora prvog hrvatskog predsjednika dr. Franje Tuđmana – donosi na vrlo detaljan i sustavan način pregled stvaranja samostalne RH od 80-tih godina 20. stoljeća i donošenja Memoranduma SANU, rješavanja preustroja JNA i SFRJ, raskola u SKJ i početaka višestranačja u Hrvatskoj do konačnih oslobodilačkih akcija i operacija Hrvatske vojske te mirne reintegracije hrvatskog Podunavlja.

Autori su, prema ocijeni Prosudbenog suda, (prof. Dražen Ernečić, Josip Palada, književnik, Mladen Pavković, publicist), uspjeli pregledno sublimirati plodne i brojne istraživačke historiografske rezultate povijesne znanosti sadržane u brojnim kritičkim i studijskim izdanjima što posebno argumentira opsežan popis korištene literature.

Također, autori su uspjeli vrlo jasno, razgovijetno, primjereno i sustavno prikazati povijesne godine nastanka samostalne RH te je stoga za očekivati da će ova knjiga biti namijenjena najširoj čitateljskoj javnosti te da će zaživjeti i biti korištena u svim našim školama, javnim narodnim knjižnicama, javnim ustanovama i državnim institucijama te naposljetku i u diplomatskim predstavništvima.

Žiri je još posebno pohvalio knjige: „Iz Mačkove bilježnice“ Zlatka Brozinčevića Mačka, „Početak i kraj sna jednog apatrida“ Ante Ćurića, „Veslo“ Zdenke Čorkalo,, „Bitka za život“ Joze Klarića i „Bit će još proljeća“ Danice Bartulović.

Natječaj se organizira od 2000. godine, a lani je ovu nagradu primio prof. dr. sc. Miljenko Brekalo za knjigu „Slatinska kronika Domovinskoga rata“.

Svečana dodjela ovogodišnje nagrade bit će sredinom listopada u Zagrebu.

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

Kultura

Predstavljen glazbeni spot ‘Dražen – za sva vrimena’

Objavljeno

na

Objavio

Foto: Hina

Na prigodnoj svečanosti u Muzejsko-memorijalnom centru Dražen Petrović u utorak je predstavljen glazbeni sport “Dražen – za sva vrimena” posvećen košarkaškom virtuozu Draženu Petroviću koji je prije 26 godina izgubio život u prometnoj nesreći u Njemačkoj.

“Spot, čiji su autori Stanko Šarić, Dražen Runje i Antonio Zadro, predstavljen je povodom 55. rođendana Dražena Petrovića i on je samo najava glazbenog mjuzikla “Okovani Amadeus” čija će premijera biti na sljedeći Draženov rođendan, 22. listopada 2020. godine” , rekao je Ivica Krajač koji je napisao libreto za mjuzikl inspiriran, po njegovim riječima, ne samo Draženovom veličinom i njegovim tragičnim krajem nego i Eshilovom antičkom tragedijom ‘Okovani Prometej’. “Time smo željeli reći da je Dražen ‘bogovima’ sporta ukrao košarkašku lopti kao što je Prometej ‘bogovima’ ukrao vatru i donio je ljudima”, kazao je Krajač.

Autor pjesme “Dražen za sva vremena” je poznati glazbenik Stanko Šarić, dok je producent spota, koji je snimljen u Muzejsko-memorijalnom centru Dražen Petrović i u Hrvatskom narodnom kazalištu, Antonio Zadro.

“Draženov put preko Šibenke, Cibone, Reana, NBA i hrvatske košarkaške reprezentacije je manje-više poznat i valoriziran, ali ono što treba razotkriti su svi oni ključni životni trenuci koji određuju konačan smjer i put kojeg je nemoguće razabrati iz zbroja osvojenih titula i naslova, a ovaj projekt ima za cilj otkrivanje pogleda iz Draženove perspektive kroz mjuzikl suvremene antičke tragedije s glazbom”, rekao je predstavljajući projekt autor scenarija Dražen Runje.

“Siguran sam da moj Dražen nije mogao ni zamisliti da će na njegov 55. rođendan njegov život biti pretvoren u umjetničko djelo”, kazala je Draženova majka Biserka Petrović.

Svečanom predstavljanju glazbenog spota „Dražen – za sva vrimena“ nazočili su brojni uglednici iz sportskog života Hrvatske predvođeni predsjednikom Hrvatskog olimpijskog odbora Zlatkom Matešom, ali i veleposlanica Litve Jurate Raguckiene i veleposlanik SAD Robert Kohorst. (Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Kultura

Predstavljena monografija ‘Antun Gustav Matoš pod Starčevićevim barjakom’, Tomislava Jonjića

Objavljeno

na

Objavio

Monografija “Antun Gustav Matoš pod Starčevićevim barjakom” publicista i povjesničara Tomislava Jonjića u kojoj je obrađeno Matoševo književno, kulturološko i političko djelovanje, predstavljena je u ponedjeljak u Matici hrvatskoj.

Opsežnu monografiju (886 str.), u izdanju zagrebačke nakladne kuće AGM, predstavili su recenzenti Stjepan Matković, Zlatko Matijević, povjesničar Zlatko Hasanbegović te autor.

Ističući kako je Matoš ovom voluminoznom knjigom prvi put cjelovitije obrađen kroz račlanbu njegove političke dimenzije, Matković je rekao kako se Jonjić u knjizi nije bavio samo Matoševim životopisom s naglaskom na literarno djelovanje nego i sagledavanjem njegovih misli o političkim pitanjima povezanih s širim kretanjima u Hrvatskoj za vrijeme kasne Austro-Ugarske monahije.

Time, smatra, ova knjiga nadilazi tipične životopise i nudi mnogo objašnjavajući Matoša u okolnostima razvijanja modernog društva, razgranatoga političko-stranačkog krajolika i unutarnje krize dvojne monarhije koju je dokrajčio Prvi svjetski rat, Matković je istaknuo i da je Jonjić u toj monografiji ispravio i brojne krive podatke o Matošu te iznio za sada najpotpuniji prikaz njegova djelovanja na političkom području na tragu zasada pravaštva i u duhu starčevićanske narodno-slobodarske ideologije.

“Upravo je taj aspekt pravaške ideje prije bio površno ili selektivno istražen. Jonjić je propitao kako je došlo do Matoševa prihvaćanja pravaške ideologije u okolnostima premoćnog utjecaja drugih ideologija, osobito narodnjaštva i tzv. hrvatskog jugoslavenstva koje izražava djelo biskupa Strossmayera i njegove skupine oko dnevnika Obzor u sferi službene kulture”, kazao je. Dodao je i da je autor pomno istražio i Matoševa balkanska iskustva tijekom dvaju dugotrajnih boravaka u Beogradu i prisne suradnje s dijelom srbijanske inteligencije.

Matković je rekao i da je Matoš izražavao potporu kulturnoj suradnji južnoslavenskih naroda ali dosljedno ostajući privržen hrvatskoj državnoj misli te je odbacivao učestale nasrtaje na Domovinu i prezirao prevrtljivce koji su se sramili vlastitih korjena i pristajali na razbijanje upravno nesjedinjene Hrvatske.

“Jonjić je pokazao da Matošu politika nije imala samo dekorativnu ulogu nego je i određenoj mjeri bila i podloga za kritičko propitivanje stanja u Hrvatskoj. Na taj mu je način uspjelo i argumentirano prikazati i zašto je Matoš postao simbol podređene Hrvatske i zbog čega je tako dugo vremena s pravom ostao zabilježen u kolektivnom sjećanju svoga naroda koji se morao s toliko mnogo uloženog napora i žrtava izboriti za svoja prava”, istaknuo je.

Navodeći kako se radi o prvorazrednoj sintezi hrvatske političke, kulturne, društvene i intelektualne povijesti, Hasanbegović je rekao kako je Matoš naš najmoderniji politički pisac i na početku 21. stoljeća, iako je prošlo više od stoljeća od njegove smrti. Drži kako se Matoševo književno djelo i ne može shvatiti izvan političkog, a često o izvan dnevno-političkog konteksta. Hasanbegović je naglasio i važnost te knjige u sadašnjem vremenu, kako je rekao, svekolike hrvatske narodne, identitetske i društvene konfuzije, pogubljenosti i beznađa.

Naglasivši kako je Matoš od početka svoje svoje političke svjesnosti bio pravaš, Matijević je podsjetio na njegov buran život – izbjeglištvo i bijeg iz vojske u Austro-Ugarskoj Monarhiji, boravak u Beogradu za vladavine Obrenovića, odlazak u Švicarsku i Francusku te, nakon pomilovanja, povratak u Zagreb 1908. godine godine i njegovo političko djelovanju vezano uz Josipa Franka i Hrvatske čiste stranke prava. O svemu tome, rekao je, Jonjić piše na vrlo iscrpan način, vrlo dokumentirano i vrlo dobrim stilom.

Navevši da je monografija polemična i prvi pokušaj cjelovite historiografske obrade Matoševa shvaćanja hrvatske politike, Jonjić je kazao da je joj je središnja tema konflikt hrvatstva i jugoslavenstva koji se zorno prelama kroz Matošov životopis i djelo. Istaknuo je kako je Matoš bio i ostao Hrvat i hrvatski nacionalist te se nikada nije odricao ni Hrvatske i hrvatskog imena te je uvijek energično “beogradomaniju Ivana Meštrovića, braće Vojnović, (Tina) Ujevića i Vladimira Čerine”.

 

(Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari