Pratite nas

Kolumne

Miklenić: Raskidanje okova zla ključno je za razumijevanje hrvatske situacije

Objavljeno

na

Uskrs 2015. godine u Hrvatskoj ne može biti ni dobro ni primjereno proslavljen ako suvremeni Isusovi učenici ne ispune tu zadaću odnosno ako ne odgovore na velike aktualne izazove – u duhu Isusove riječi: »Vi ste sol zemlje. Ali ako sol obljutavi, čime će se ona osoliti? Nije više ni za što, nego da se baci van i da ljudi po njoj gaze.«

Uskrs – prilika za oslobađanje od straha koji nas je zarobio

Isusovi učenici – poput, i po primjeru, jednoga od najuzornijih hrvatskih vjernika i svećenika bl. Alojzija Stepinca – sve svoje pouzdanje stavljaju u Boga te se u Bogu i s Bogom, koji je toliki ljubitelj ljudi da je dopustio muku i smrt, ali i ostvario uskrsnuće svojega Sina, spremno suočavaju sa svim oblicima nesigurnosti i straha koji u hrvatskom društvu uzimaju sve više maha. Ako su nesigurnost i strah zarobili i članove Crkve Kristove, onda je upravo ovogodišnja liturgijska proslava Isusova uskrsnuća temelj, razlog i jamstvo nužno potrebnoga njihova oslobađanja. Premda je mnogo razloga u suvremenom hrvatskom društvu za nesigurnost i strah, počevši od neprimjerenoga upravljanja Hrvatskom i njezinim bogatstvima preko bolne činjenice izumiranja i depopulacije sve većega dijela hrvatskoga teritorija do sve većega tereta dugova i besperspektivnosti za mlade naraštaje, Isusovo, upravo u uskrsnuću, definitivno raskidanje i razaranje svih okova i oblika zla ključno je polazište za ispravno razumijevanje aktualnoga stanja u Hrvatskoj. Činjenica da je upravo u Isusovoj dragovoljnoj žrtvi i uskrsnuću konačno i definitivno pobijeđeno svako zlo snažno relativizira, štoviše dovodi u pitanje stvarne razloge za nesigurnost i strahove u suvremenom hrvatskom društvu.

[ad id=”68099″]

Onaj tko oklijeva i zanemaruje, odgovoran je za gubitak nade

Liturgijska proslava, napose euharistija, aktualizira i posadašnjuje upravo Isusovu žrtvu i uskrsnuće i sadašnje Isusove učenike uvezuje, sada i ovdje, dakle u konkretnim hrvatskim prilikama, u tu konačnu pobjedu nad zlom, pa u njihovu životu ne može biti mjesta ni za nesigurnost ni za strah. Ima li ipak u životu suvremenih hrvatskih Isusovih učenika nesigurnosti i straha, onda je to poziv na preispitivanje svoje osobne povezanosti i svojega stvarnoga odnosa s Isusom, jer tko je stvarno Isusov, svu stvarnost gleda Isusovim očima i siguran je da ne može biti izazova ili poteškoće koje zajedno s Uskrslim ne bi riješio. To svoje autentično vjerničko iskustvo Isusovi učenici dužni su unijeti u hrvatsku društvenu zbilju i hrvatsku javnost i tako postati kvasac oslobođenih i ljudi i društva. Tko bi god od Isusovih učenika u tome oklijevao, od toga bježao ili to zanemarivao, bio bi teško odgovoran za gubitak nade i širenje bespomoćnosti u hrvatskom društvu te kao takav prispodobiv soli koja se baca da bi ljudi po njoj gazili.

Činjenica uskrsnuća relativizira sve materijalno

Isusovi učenici u hrvatskom društvu, uvezani u definitivnu Isusovu pobjedu pravde nad nepravdom, ljubavi nad mržnjom, života nad smrću, sposobni su razotkriti suvremeno idolopoklonstvo ne samo bogatstvu, nego i materijalnom kao takvom. Isusovo uskrsnuće otkriva – a proslava Uskrsa uvijek, posebno ove 2015. godine, trebala bi to iznova unositi u javnu i osobnu svijest – da je pravo bogatstvo, nepropadljivo i vječno, samo život, koji nema kraja, i ljubav kao nezasluženi dar, a materijalno samo je prolazno i propadljivo. Uskrsli Isus, premda je bio prepoznatljiv u svojoj ljudskoj fizionomiji i opipljiv po svojim ranama, nakon uskrsnuća nije više zarobljen u materijalnom ljudskom tijelu, nego živi oslobođen u proslavljenu tijelu, koje je za nas ljude misterij, a koje snažno nadmašuje sve mogućnosti materijalnoga ljudskoga tijela. Ta činjenica snažno relativizira i dovodi u pitanje sve materijalno, posebno u svim slučajevima kad to materijalno postane glavni smisao ljudskoga djelovanja i života. Materijalno ima svoju relativnu vrijednost, ali, gledajući u svjetlu Isusova uskrsnuća, nikada ne smije postati glavni cilj ili božanstvo, zauzeti mjesto Boga. Dosljedno tomu i oskudijevanje u materijalnom ne smije biti najveća bol ili rana, koliko god materijalno bilo nužno i poželjno, ali uvijek i isključivo kao sredstvo za bolji život, a nikada kao cilj života. Isusovi učenici u suvremenom hrvatskom društvu pozvani su biti svjedoci te istine, i to kako u svojem osobnom, obiteljskom tako i društvenom i javnom životu i na taj način pridonositi stavljanju na svoje mjesto svih vrjednota i viših i nižih.

Gledati očima uskrsloga

Kad bi u suvremenom hrvatskom društvu sve vrjednote od onih materijalnih do etičkih i univerzalnih bile stavljene na pravo mjesto, bili bi uklonjeni temelji za glavninu svih razloga za krize svih oblika koje sada vladaju hrvatskim društvom. Isusova dragovoljna žrtva i Isusovo uskrsnuće kao nagrada za tu žrtvu iznimno su snažan podsjetnik na neprimjerenost i vulgarnost svake sebičnosti, od one osobne, obiteljske, do stranačke i grupaške, a koje tako snažno cvatu u suvremenom hrvatskom društvu. Isusovi učenici upravo su pozvani biti prokazatelji besmislenosti svake sebičnosti da bi i na taj način pomogli stvarnom oslobađanju i ljudi i društva za stvarnu solidarnost, štoviše za pravu ljubav. Oni pak Isusovi učenici koji su inficirani ili očarani materijalnim ili sebičnošću, upravo ovogodišnju proslavu Uskrsa trebali bi prepoznati kao neodgodiv poziv i izazov da i na bogatstvo i na materijalno općenito, kao i na sebičnost počnu gledati očima Uskrsloga.

Mons. Ivan Miklenić

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

Kolumne

Miklenić: Jednom postavljena prava pitanja ne mogu se ušutkati ni izbrisati

Objavljeno

na

Objavio

Spomen na 76. godišnjicu pogroma hrvatskoga sela Zrin na Banovini, koji su izvršili partizani u koje su ušli i četnici, ostat će u povijesti zabilježen po blagoslovu novopodignute spomencrkve Našašća sv. Križa s dvije ploče na kojima su ispisana imena i dob žrtava, a u sadašnjosti otvara više veoma važnih pitanja.

I predvoditelj spomenslavlja u subotu 14. rujna u Zrinu kardinal Josip Bozanić u homiliji je doslovno rekao: »Na ovom mjestu i u ovom slavlju osjećam svojom crkvenom i domoljubnom dužnošću postaviti neka pitanja. Kakvo je to oslobođenje – ma s koje god strane dolazilo – u kojem se u tamu smrti odvodilo ljude bez stvarne krivice i bez suđenja? Kako je moguće da se desetljećima utjerivao strah u kosti ljudima koji su znali istinu, a o njoj nisu smjeli progovoriti? Je li istraživanje istine o Drugom svjetskom ratu i poraću u nas revizija povijesti?«

Pitanja koja je postavio kardinal Bozanić ni u kojem korektnom pristupu ne mogu se okarakterizirati kao ideološka, politička, ekstremistička, šovinistička ili neprijateljska jer su izraz zdrave pameti i naravne etike. Po odredbama kako međunarodnoga prava tako i nacionalnih prava svih država na svijetu, pa i Republike Hrvatske, meritum svakoga od navedenih pitanja zapravo je krivično djelo koje zahtijeva primjerenu kaznu. Nema te izlike koja bi mogla opravdati ubijanje ljudi bez stvarne krivice i bez ikakva suđenja. Nema pravosuđa koje ne bi inkriminiralo zastrašivanje kojim se skriva zločin. Nema zdrave logike koja bi mogla opravdati zabranjivanje istraživanja i iznošenja istine. Premda je to nepobitno, u Republici Hrvatskoj i ove 2019. godine, dakle gotovo trideset godina od osamostaljena hrvatske države, ni u prevladavajućem javnom mnijenju, ni u medijima ni u pravosuđu ta se očita nedjela, zapravo zločini, uopće ne tretiraju kao relevantni čimbenici. Oni koji to nameću u današnjoj Hrvatskoj izvršavaju zapravo zastrašujuće nasilje nad žrtvama, istinom i pravdom, zapravo nad hrvatskim narodom.

U homiliji u Zrinu kardinal Bozanić također je postavio pitanje: »Zašto se o ovom i tolikim drugim zločinima komunističkoga režima: križnim putovima, jamama, prikrivenim grobljima u predgrađima naših gradova, na livadama i u šumama, kao i na sličan način i o drugim uništenim mjestima, desetlječima šutjelo, strogo branilo objektivno povijesno istraživanje i prepričavalo prošlost po diktatu režima?« te dodao: »A i danas se nerijetko istinu želi zataškati, prešutjeti ili bar umanjiti.« Budući da od onih kojih se to izravno tiče, odnosno od onih koji su za takvo stanje izravno bili odgovorni, ne će doći nikakav odgovor na to pitanje, očito je da je riječ ne samo o kukavicama koje nisu spremne preuzeti odgovornost za svoja nedjela, nego o ljudima koji su političku moć zlorabili da bi sebe zaštitili od istine i pravde. Donekle se čak te počinitelje tih nedjela može razumjeti jer su davno ostali bez ikakvih humanih standarda i kriterija u svom viđenju zbilje, ali kako razumjeti one u današnjoj Hrvatskoj koji osobno nisu okrvavili ruke, a ipak svim sredstvima štite zločince, razvodnjavaju njihovu krivnju, falsificiraju povijesnu istinu i zlorabe političku moć da to nečuveno nasilje nad hrvatskim narodom i dalje traje?

Vrlo je znakovito što je na spomen 76. godišnjice Zrinskih žrtava od državnih institucija jedino Predsjednica Republike poslala svoga Izaslanika, a ni Hrvatski sabor, koji bi u načelu trebao biti najviše predstavničko tijelo hrvatskoga naroda, ni hrvatska Vlada, koja bi trebala biti izvršitelj legalnih i legitimnih hrvatskih nacionalnih ciljeva i interesa, nisu smatrali važnim poslati ni formalne predstavnike u subotu u Zrin. Znači li taj bojkot da oni koji odlučuju u vodstvu Hrvatskoga sabora, kao i oni koji odlučuju u vodstvu Vlade, ne mare za strahotu koju su doživjeli hrvatsko selo Zrin i njegovi stanovnici, samo zato što je bilo hrvatsko i katoličko, ili da oni zapravo ne smiju biti uz hrvatski narod kad oplakuje svoje nevine žrtve stradale od partizanske i četničke ruke?

Koliko su snažni okovi koji omogućuju brutalno nasilje nad sadašnjim naraštajima hrvatskoga naroda kad se radi o istini i stradavanju od komunističke revolucije najbolje su pokazali mediji svojim odnosom prema spomenu u Zrinu. Jednako kao i nedavno u kolovozu, kad su u Gračanima u Zagrebu pokopane 294 ekshumirane žrtve komunističke revolucije, od kojih je bilo 63 maloljetnika, čak šesnaestero djece mlađe od 14 godina, mediji su ili prešutjeli ili razvodnili strahotu događanja u Zrinu prije 76 godina. Samo krajnje naivni mogli bi pomisliti da je takav odnos prema žrtvama komunističke revolucije slučajan jer oni koji pošto-poto žele zadržati kotač povijesti i s njim laži komunističke ideologizirane povijesne interpretacije, a s tim i okovanost i neslobodu hrvatskoga naroda, vrlo dobro znaju kako i zašto tako postupaju. No jednom postavljena prava pitanja ne mogu se ušutkati ni izbrisati sve dok se na njih vjerodostojno ne odgovori istinom.

Ivan Miklenić
Glas Koncila

Zrin: Vrijeme je za istinu o stradanjima hrvatskog naroda

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Kolumne

Borislav Ristić: ‘Kanadski Aladdin’ postao je žrtva vlastitog ideološkog puritanizma

Objavljeno

na

Objavio

Iako se čini kao da je bilo davno, a neki su možda već i zaboravili, još do prije samo par godina cjelokupna svjetska javnost klanjala se američkom predsjedniku Baracku Obami kao novom mesiji. Bilo je to lice, činilo se, nekog novog svijeta, svijeta mira, ljubavi, tolerancije, bratstva među ljudima.

No, kako je Obami istjecao mandat, tako je utopija blijedila i počelo se postavljati pitanje tko će ga naslijediti, tko će postati novi vođa progresivnog svijeta?

A onda se pojavio on. Mlad, naočit, obrazovan, elokventan – kanadski premijer, Justin Trudeau. Dotada poznat samo kao sin svoga oca, dugogodišnjeg kanadskog premijera, Pierrea Trudeaua, činio se kao predodređen za namijenjenu mu ulogu.

Naime, i prije nego je zasjeo u premijersku fotelju i počeo provoditi svoje politike, on je postao obljubljen i slavljen sa svih strana. Od samih je početaka bilo očito kako je ljevica pronašla svog novog političkog idola – zvijezda je rođena. Bilo je dirljivo gledati kako se ta slika novog političkog celebrityja prodaje srcima širom svijeta.

Mediji su oduševljeno pisali o tome kako je novi kanadski premijer instruktor bungee jumpinga i snowboardinga, dok u trenucima odmora sa svojom ženom Sophie vježba jogu. Smiješio nam se sa svih naslovnica, ponosno se izjašnjavao kao feminist, a posebnu osjetljivost je pokazivao za pitanja ravnopravnosti.

Tako je i svoju vladu sastavio mahom od žena i manjinaca, objašnjavajući da “tako treba izgledati vlada u 2015. godini”. Iako bi netko zavidan mogao reći kako je tu puka forma prevladavala nad sadržajem, ništa nije moglo pomutiti ovu idiličnu sliku. A onda je pozlatu malo zagrebala velika korupcijska afera oko slučaja SNC-Lavalin.

Radi se o građevinskoj tvrtki iz Montreala za koju je utvrđeno da je bivšem režimu Moamara Gadafija plaćala mito kako bi osigurala poslove u Libiji. Prema svjedočenju ministrice pravosuđa, Jody Wilson Raybould, iz vlade su, pa i od samog Trudeaua, dolazili pritisci da se taj slučaj zataška, zbog čega je na kraju ona iz protesta i podnijela ostavku.

Kada se činilo kako nikakve nedaće ne mogu pomutiti sliku “najvećeg frajera na svjetskoj političkoj sceni”, u kanadsku se zvijezdu zabio komet. Naime, u javnosti se pojavila slika tridesetogodišnjeg nastavnika drame u crno obojena lica i ruku, maskiranog u Aladdina.

Što bi se reklo, ništa neobično. Premda bi se možda moglo dati za pravo nekim feminističkim križarima koji će vidjeti nedoličnost u tome što profesor u zagrljaju neprimjereno drži ruku na prsima mlađe ženske osobe. No, nakon što je slika izašla u javnost, Trudeau se ekspresno ispričao, pravdajući to svojom nepromišljenošću i nezrelošću. Da nije smiješno, bilo bi tragično.

Moglo bi se reći kako je kanadsku zvijezdu repaticu sustigao njezin vlastiti rep. I baš kad se činilo kako se uspio opravdati pred ljudskopravaškim zelotima pojavila se još jedna slika, a odmah zatim i video. Jednu sliku je relativno lako objasniti, ali kako sad pred sljedbom opravdati tri takva performansa?

Koliko je stvar otišla u apsurd, govori i Trudeauov defenzivni unazad, da više ni sam nije siguran koliko se puta prerušio u crnca. A kako će biti siguran kad nema u što se kanadski nastavnik drame nije preobukao, od američkog Indijanca, do karipskog pirata i Hindusa? Sjećamo se i njegova službenog posjeta Indiji, kada su kanadski mediji pisali kako “sramoti Kanadu oblačeći čitavu obitelj u indijsku svadbenu odoru”.

Netko će reći kako ne vidi neki poseban problem u tome što se netko u mladosti u maškarama maškarao, a i normalno bi bilo da je tako. Međutim, ironija ima svoju čar kada nekoga tko je godinama druge prozivao za rasizam i tko je svoju karijeru gradio na promoviranju ideologije političke korektnosti, sustigne vlastita kletva. Kletva u kojoj je „kanadski Aladdin“ postao žrtva vlastitog ideološkog puritanizma.

Zamislite samo što bi se dogodilo da je kojim slučajem isplivala fotografija nekog političara s desnog spektra? Ne bi mu pomogla nikakva isprika. Ali, kada u očima puritanca “ pogriješi” netko s lijevog ideološkog spektra, onda je dovoljna i isprika, jer znamo kako on ne mrzi, nije rasist, nema fetiš i njegova politika nije rezultat grijeha iz mladosti.

S Trudeauovim licem obojenim u crno sve je licemjerje kulture političke korektnosti isplivalo na površinu. Slika je pronašla svoj izvrnuti odraz u ogledalu.

Tragikomično je u cijeloj priči to što su kroz mjesec dana u Kanadi parlamentarni izbori, na kojima se ovaj napuhani Lawrence od Arabije nalazi u opasnosti da u slučaju poraza, umjesto svjetske ikone liberalizma, u zadnjem činu bude zapamćen kao “ blackface” – “kanadski Aladdin”, piše Borislav Ristić / Večernji list

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari