Pratite nas

Kultura

Predstavljen film Jakova Sedlara ‘3069’

Objavljeno

na

U Domu specijalne policije u Zagrebu predstavljen je dokumentarni film Jakova Sedlara „3069“ koji se bavi suicidom među populacijom hrvatskih branitelja ratnika. Film će u sklopu Festivala domoljubnog filma „Gordan Lederer“ biti pretpremijerno prikazan u Vukovaru u sklopu svečane akademije povodom obljetnice ustrojavanja 204. vukovarske brigade 23. rujna 2019. godine.

Direktor Festivala domoljubnog filma „Gordan Lederer“ je g. Dragutin Poturica, a autor gospodin Marijan Capek koji je zahvalio redatelju Jakovu Sedlaru na odabiru FDF „Gordan Lederer“ za prezentera filma „3069“ „Izuzetna nam je čast jer ste među rijetkim hrvatskim redateljima koji iznosi istinu i samo istinu o Domovinskom ratu“ rekao je g. Capek te dodao kako je Festival domoljubnog filma nastao upravo zbog tema koje obrađuje Jakov Sedlar, i nastavio: „Previše je samoubojstava, previše nesreće i nepravde prema hrvatskim braniteljima stoga smo imali potrebu napraviti ovakav festival kako bi s istinom kroz dokumentarne i igrane filmove dali doprinos u objavljivanju istine o onom što se događalo 90-tih godina.

Nama suborcima teško pada kada jedan od nas i pomisli, a kamoli kad digne ruku na sebe. Nažalost među nama hrvatskim ratnicima nema onog tko ne poznaje nekog od suboraca koji je izvršio suicid.“ Uz zahvalu redatelju Jakovu Sedlaru g. Capek je dodao kako se nada da će Festival i dalje u Ministarstvu hrvatskih branitelja imati partnera koji će podržavati snimanje filmova s temom Domovinskog rata te najavio slijedeći film koji je u pripremi.

Redatelj Jakov Sedlar je zahvalio jer je film „3069“ prvi film koji će se prikazivati u drugoj sezoni Festivala domoljubnog filma „Gordan Lederer“. Također je zahvalio Ministarstvu hrvatskih branitelja na značajnoj pomoći projektu i ministru Medvedu koji doista puno čini za hrvatske branitelje. „Bio sam osobno prisutan kada su ga zvali oni koji su htjeli napraviti suicid i vidio sam što je taj čovjek učinio da ne dignu ruku na sebe“ rekao je g. Sedlar. Također je zahvalio svima koji su pomogli snimanje ovog te najavio novi igrani film na istu temu.

„Unatoč velikom iskustvu, a snimio sam do sada preko 80 filmova, nikada mi nije bilo toliko teško snimiti neki film kao ovaj. Naime bilo je lakše doći do ljudi no teško do njihovih priča. Kada govori brat o tome kako se ubio njegov brat, kada govori kćer ili supruga o tome kako se ubio otac ili suprug ili kada govori majka kojoj su se dva sina ubila, vjerujte koliko je njima bilo teško pričati toliko je i nama bilo teže slušati i snimati. Osam sudbina snimljenih u ovom film prikazat će dovoljno jasno o čemu se radi. Žao mi što se u Hrvatskoj o ovome ne govori dovoljno, a mišljenja sam kako društvo nije napravilo dovoljno za ovu skupinu koja je izlaz potražila dižući ruku na sebe.“ istaknuo je govoreći o samom filmu te nastavio: „Film traje 60 minuta, dvije godine se bavim ovom temom. Zahvaljujem svima onima koji svjedoče u filmu o svojim osobnim i tragedijama u obitelji.

Trebalo je puno hrabrosti za to i na svakoj premijeri pa tako i ovoj u Vukovaru zahvalit ću im. Također zahvaljujem gospođi Zorici Gregurić koja je prva podržala ovaj projekt osobno i kao predsjednica Udruge zagrebački dragovoljci branitelji Vukovara jer je razumjela važnost teme te da ne smijemo zaboraviti one koji su najbolji dio sebe dali za Hrvatsku“ .

Najavljene premijere filma „3069“ u nekoliko hrvatskih gradova te Kanadi i Americi donosimo redom. U Vukovaru 23. rujna u Hrvatskom domu (početak u 12:15 sati) te u Zagrebu 25. rujna u Studentskom centru (početak u 19 sati). U Rijeci film će se prikazivati 24. rujna u Dvorani Euroherc (početak u 20 sati), a u Splitu 26. rujna u Dvorani nadbiskupskog sjemeništa (početak u 19 sati). U listopadu film gostuje u Kanadi (3.10. Vancouver, Hrvatski dom) te u dva grada američke savezne države Kalifornije (5.10. San Jose, Croatian Chatolic Mission Hall i 6.10. Los Angeles).

Za grafičko oblikovanje naslovnice filma i pratećih plakata, zaslužan je mladi dizajner Max Križanić. Pozadina naslovnice su stilizirani vukovarski bijeli križevi koji simboliziraju stradanje hrvatskog naroda, koji donose kontrast tamnoj podlozi kao simbol konačnog oslobođenja u Domovinskom ratu.
Film „3069“ osim što otvara javnosti tabu temu suicida, nosi poruku i apel hrvatskim braniteljima: “Ne dižite ruku na sebe, živite unatoč tomu koliko je izabrani put težak, jer niste sami.”

Zagreb, 16. rujna 2019. godine
Zorica Gregurić, promotorica Festivala domoljubnog filma „Gordan Lederer“

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

Kultura

Predstavljen glazbeni spot ‘Dražen – za sva vrimena’

Objavljeno

na

Objavio

Foto: Hina

Na prigodnoj svečanosti u Muzejsko-memorijalnom centru Dražen Petrović u utorak je predstavljen glazbeni sport “Dražen – za sva vrimena” posvećen košarkaškom virtuozu Draženu Petroviću koji je prije 26 godina izgubio život u prometnoj nesreći u Njemačkoj.

“Spot, čiji su autori Stanko Šarić, Dražen Runje i Antonio Zadro, predstavljen je povodom 55. rođendana Dražena Petrovića i on je samo najava glazbenog mjuzikla “Okovani Amadeus” čija će premijera biti na sljedeći Draženov rođendan, 22. listopada 2020. godine” , rekao je Ivica Krajač koji je napisao libreto za mjuzikl inspiriran, po njegovim riječima, ne samo Draženovom veličinom i njegovim tragičnim krajem nego i Eshilovom antičkom tragedijom ‘Okovani Prometej’. “Time smo željeli reći da je Dražen ‘bogovima’ sporta ukrao košarkašku lopti kao što je Prometej ‘bogovima’ ukrao vatru i donio je ljudima”, kazao je Krajač.

Autor pjesme “Dražen za sva vremena” je poznati glazbenik Stanko Šarić, dok je producent spota, koji je snimljen u Muzejsko-memorijalnom centru Dražen Petrović i u Hrvatskom narodnom kazalištu, Antonio Zadro.

“Draženov put preko Šibenke, Cibone, Reana, NBA i hrvatske košarkaške reprezentacije je manje-više poznat i valoriziran, ali ono što treba razotkriti su svi oni ključni životni trenuci koji određuju konačan smjer i put kojeg je nemoguće razabrati iz zbroja osvojenih titula i naslova, a ovaj projekt ima za cilj otkrivanje pogleda iz Draženove perspektive kroz mjuzikl suvremene antičke tragedije s glazbom”, rekao je predstavljajući projekt autor scenarija Dražen Runje.

“Siguran sam da moj Dražen nije mogao ni zamisliti da će na njegov 55. rođendan njegov život biti pretvoren u umjetničko djelo”, kazala je Draženova majka Biserka Petrović.

Svečanom predstavljanju glazbenog spota „Dražen – za sva vrimena“ nazočili su brojni uglednici iz sportskog života Hrvatske predvođeni predsjednikom Hrvatskog olimpijskog odbora Zlatkom Matešom, ali i veleposlanica Litve Jurate Raguckiene i veleposlanik SAD Robert Kohorst. (Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Kultura

Predstavljena monografija ‘Antun Gustav Matoš pod Starčevićevim barjakom’, Tomislava Jonjića

Objavljeno

na

Objavio

Monografija “Antun Gustav Matoš pod Starčevićevim barjakom” publicista i povjesničara Tomislava Jonjića u kojoj je obrađeno Matoševo književno, kulturološko i političko djelovanje, predstavljena je u ponedjeljak u Matici hrvatskoj.

Opsežnu monografiju (886 str.), u izdanju zagrebačke nakladne kuće AGM, predstavili su recenzenti Stjepan Matković, Zlatko Matijević, povjesničar Zlatko Hasanbegović te autor.

Ističući kako je Matoš ovom voluminoznom knjigom prvi put cjelovitije obrađen kroz račlanbu njegove političke dimenzije, Matković je rekao kako se Jonjić u knjizi nije bavio samo Matoševim životopisom s naglaskom na literarno djelovanje nego i sagledavanjem njegovih misli o političkim pitanjima povezanih s širim kretanjima u Hrvatskoj za vrijeme kasne Austro-Ugarske monahije.

Time, smatra, ova knjiga nadilazi tipične životopise i nudi mnogo objašnjavajući Matoša u okolnostima razvijanja modernog društva, razgranatoga političko-stranačkog krajolika i unutarnje krize dvojne monarhije koju je dokrajčio Prvi svjetski rat, Matković je istaknuo i da je Jonjić u toj monografiji ispravio i brojne krive podatke o Matošu te iznio za sada najpotpuniji prikaz njegova djelovanja na političkom području na tragu zasada pravaštva i u duhu starčevićanske narodno-slobodarske ideologije.

“Upravo je taj aspekt pravaške ideje prije bio površno ili selektivno istražen. Jonjić je propitao kako je došlo do Matoševa prihvaćanja pravaške ideologije u okolnostima premoćnog utjecaja drugih ideologija, osobito narodnjaštva i tzv. hrvatskog jugoslavenstva koje izražava djelo biskupa Strossmayera i njegove skupine oko dnevnika Obzor u sferi službene kulture”, kazao je. Dodao je i da je autor pomno istražio i Matoševa balkanska iskustva tijekom dvaju dugotrajnih boravaka u Beogradu i prisne suradnje s dijelom srbijanske inteligencije.

Matković je rekao i da je Matoš izražavao potporu kulturnoj suradnji južnoslavenskih naroda ali dosljedno ostajući privržen hrvatskoj državnoj misli te je odbacivao učestale nasrtaje na Domovinu i prezirao prevrtljivce koji su se sramili vlastitih korjena i pristajali na razbijanje upravno nesjedinjene Hrvatske.

“Jonjić je pokazao da Matošu politika nije imala samo dekorativnu ulogu nego je i određenoj mjeri bila i podloga za kritičko propitivanje stanja u Hrvatskoj. Na taj mu je način uspjelo i argumentirano prikazati i zašto je Matoš postao simbol podređene Hrvatske i zbog čega je tako dugo vremena s pravom ostao zabilježen u kolektivnom sjećanju svoga naroda koji se morao s toliko mnogo uloženog napora i žrtava izboriti za svoja prava”, istaknuo je.

Navodeći kako se radi o prvorazrednoj sintezi hrvatske političke, kulturne, društvene i intelektualne povijesti, Hasanbegović je rekao kako je Matoš naš najmoderniji politički pisac i na početku 21. stoljeća, iako je prošlo više od stoljeća od njegove smrti. Drži kako se Matoševo književno djelo i ne može shvatiti izvan političkog, a često o izvan dnevno-političkog konteksta. Hasanbegović je naglasio i važnost te knjige u sadašnjem vremenu, kako je rekao, svekolike hrvatske narodne, identitetske i društvene konfuzije, pogubljenosti i beznađa.

Naglasivši kako je Matoš od početka svoje svoje političke svjesnosti bio pravaš, Matijević je podsjetio na njegov buran život – izbjeglištvo i bijeg iz vojske u Austro-Ugarskoj Monarhiji, boravak u Beogradu za vladavine Obrenovića, odlazak u Švicarsku i Francusku te, nakon pomilovanja, povratak u Zagreb 1908. godine godine i njegovo političko djelovanju vezano uz Josipa Franka i Hrvatske čiste stranke prava. O svemu tome, rekao je, Jonjić piše na vrlo iscrpan način, vrlo dokumentirano i vrlo dobrim stilom.

Navevši da je monografija polemična i prvi pokušaj cjelovite historiografske obrade Matoševa shvaćanja hrvatske politike, Jonjić je kazao da je joj je središnja tema konflikt hrvatstva i jugoslavenstva koji se zorno prelama kroz Matošov životopis i djelo. Istaknuo je kako je Matoš bio i ostao Hrvat i hrvatski nacionalist te se nikada nije odricao ni Hrvatske i hrvatskog imena te je uvijek energično “beogradomaniju Ivana Meštrovića, braće Vojnović, (Tina) Ujevića i Vladimira Čerine”.

 

(Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari