Pratite nas

Kultura

Vir: U sklopu manifestacije ‘Domovini vjerni u vjeri postojani’ predstavljena knjiga ‘Hrvati pod KOS-ovim krilom – Završni račun Haaškog suda’

Objavljeno

na

Višnja Starešina i Davor Ivo Stier

Naselje Vir nalazi se u u  najzapadnijem  dijelu  zapadne  Hercegovine, u neposrednoj  blizini  Europske  unije ( EU), sa kojom ga razdvaja odnosno  spaja (ovisno  iz kog  kuta se  gleda) samo malo životopisno  brdo znakovita  imena –Krstina  (ime nastalo od  riječi  krstiti).  Ako kažemo i to  da je jedna od  teza  nastanka imena naselja Vir –  riječ  vira  (ikavski izričaj  za  riječ  vjera), onda  ne čudi  što  se  upravo u Viru  održava manifestacija  “Domovini vjerni u  vjeri postojani”.

Kao što ne čudi da su ove  godine počasni   gosti te manifestacije  bili Višnja  Starešina i Davor  Ivo Stier, jer su  upravo oni ti koje  prepoznajemo kao one koji  su u vjeri postojani i  domovini vjerni  Pogotovo  zato što  su u vjeri postojani i domovini vjerni  i u zgodno i  u nezgodno vrijeme (usp. 2. Tim 4,2).  Stoga je dugo  trajao pljesak ljudi  iz raznih mjesta  Hercegovine i Imotske  krajine kada je , u ime  organizatora,  Slobodan Milas  tijekom   pozdravnog  govora rekao imena Višnje  Starešine i Davora  Ive  Stiera.

Iz ove knjige se ne može isčitati poziv na unutarnje obračune, već na rasvjetljavanje situacije

U sklopu  manifestacije održana je i promocija   knjige Višnje  Starešina  “Hrvati pod KOS-ovim krilom –završni  račun Haaškog  suda”.  Predstavljajući knjigu  Davor Ivo  Stier je između  ostalog rekao:                         

Iz  ove knjige se ne može isčitati nikakav poziv na unutarnje obračune, već na rasvjetljavanje situacije kako bi se Hrvatska oslobodila okova koji joj onemogućavaju ili jako otežavaju funkcioniranje kao država, kao pravna država i kao suverena država.                                                                                                                                 

Pritom, Višnja Starešina u  ovoj  knjizi ukazuje i na puteve koji vode prema tom cilju, i koji su se i za vrijeme predsjednika Tuđmana pokazali pouzdanim, mogućim i na kraju uspješnim. U tom smislu se u knjizi gleda na savezništvo izgrađeno sa SAD-om, kojeg je dakako potrebno obnoviti, osuvremeniti i osnažiti.                       

Ova knjiga Višnje Starešine ohrabruje da, unatoč strašnim propustima i nadolazećim izazovima, osvjestimo činjenicu da imamo državu, da se kao država moramo ponašati, te da je uspjeh moguć i u otežanim okolnostima. 

Utoliko je knjiga “Hrvati pod KOSovim krilom” ne samo završi račun Haškog suda, već i putokaz za artikulaciju ciljeva hrvatske države politike u našem vremenu.

Ovo je knjiga koju bi trebao pročitati svatko tko želi razumijeti sadašnje prilike i neprilike

Predstavljajući knjigu   Davor Ivo  Stier je također  rekao:” Za ovu knjigu  koju sada predstavljamo  možemo reći da će zasigurno postati referentna knjiga za proučavanje i razumijevanje naravi Međunarodnog suda za bivšu Jugoslaviju i njegovih konačnih rezultata. No, povrh toga, ovo je knjiga koju bi trebao pročitati svatko tko želi razumijeti sadašnje prilike i neprilike u Hrvatskoj i njenom susjedstvu, svatko tko želi razumijeti i promišljati bit politike, one stalne esencijalne elemente koji su i danas prisutni, iako umotani u raznim promijenjivim formama.

Slobodan Milas

Naime, u svom prikazu rada Haškog suda, Starešina ide u samu srž stvari, izbjegavajući klišeje koji su dominantno prisutni u našem javnom prostoru, kako kod onih koji opravdavaju rad Suda tako i kod onih koji ga osporavaju. Ako bih u jednoj rečenici morao sažeti smisao ove knjige, onda bih rekao da ona rasvjetljuje ono što ti klišeji o opravdanosti ili neopravdanosti Suda zapravo zamagljuju.

Nakon posljednje presude Haškog suda prošlog 29.11.2017.godine, ponovno na vidjelo dolazi pitanje djelovanja ili nedjelovanja Hrvatske kao države. Između ostalog, ova knjiga ukazuje na nedostatak sustava u odnosu Hrvatske prema Haškom sudu, na nedostatak kontinuiteta državne politike nakon Tuđmana, i na razne blokade koji su doživjeli oni koji su pokušali vratiti takvu državnu politiku barem u nekoj formi…

Možda izgleda nemoguće rasvijetliti ‘pticu’ koja je duboko ugrađena  u sustav, ali budućnost to zahtijeva jer hrvatske budućnosti bez takvih postupaka nema.

Autorica, Višnja Starešina je  rekla  o knjizi: U knjizi nastojim pokazati kako je ptica KOS upravljala procesima na Haaškome sudu, zašto su optužnice toga suda kad je o Hrvatima riječ izgledale kao da ih je pisao vojni tužitelj JNA, zašto je posljednja presuda izgledala kao da ju je donio Vojni sud JNA po boljševičkome pravu kolektivizirane krivnje. Sve se to ne bi moglo dogoditi da su hrvatske institucije funkcionirale kao institucije jedne suverene države, da ova ‘mala ptica’ u njih nije ugrađivana od samoga početka i da u njima ne blokira procese do današnjih dana.

Ja sam u knjizi nastojala pokazati kako je ‘ptica’ djelovala u haaškim postupcima, a dalje pticu predajem vama, jer možete pokrenuti sustav da razotkrije ‘pticu’ i blokira njezino djelovanje. To morate učiniti, ako ne želite da ‘ptica’ u sljedećoj fazi potpuno blokira i potpuno vas porazi, da država koju ste stvorili, prije četvrt stoljeća, ne postane obična ljuska utemeljena na zločinačkome pothvatu, a vi sami klerofašisti i udruženi ratni zločinci. Kad sam mislila kako je to nemoguće, krenula sam pisati knjigu. Možda sad izgleda nemoguće rasvijetliti ‘pticu’ koja je toliko duboko i toliko dugo godina, ali budućnost to zahtijeva jer hrvatske budućnosti bez takvih postupaka nema.

Kako se osloboditi uništavajućeg  zagrljaja  KOS-ova  krila                                                                            

Znakovita je završna  misao Višnje  Starešina,  ujedno i  završna  rečenice u  knjizi  “Hrvati  pod  KOS-ovim  krilom-završni  račun Haaškog  suda: “Hrvatska  država i Hrvati u BiH bez  odlučujuće transatlanske    pomoći  ne mogu  se osloboditi uništavajućeg  zagrljaja KOS-ova krila, čiju su snagu i jedni i drugi prije  četvrt stoljeća duboko  podcijenili.”

Slobodan Milas/Kamenjar.com

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

Kultura

Sve je spremno za dugoočekivanu premijeru filma ‘General’

Objavljeno

na

Objavio

Sve je spremno za ovogodišnje 66. izdanje Pulskog filmskog festivala i za večerašnje otvaranje kojem će nazočiti hrvatska predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, pod čijim se pokroviteljstvom festival i održava, potvrdila je ravnateljica Festivala Gordana Restović.

Uz brojne dnevne programe i projekcije, prvi festivalski dan obilježit će dugoočekivana premijera filma “General”, redatelja Antuna Vrdoljaka, o životu i značaju za Hrvatsku i hrvatsku povijest generala Ante Gotovine, s Goranom Višnjićem u naslovnoj ulozi. Za taj film iznimno je velik interes publike još od prvog dana puštanja karata u prodaju, rečeno je na konferenciji za novinare u Puli.

“‘General’ je prvi od osam filmova nacionalne produkcije koji će biti prikazan u Areni, a tim se filmovima u hrvatskom programu i konkurenciji za Zlatne arene pridružuje još šest filmova hrvatske manjinske produkcije u Istarskom narodnom kazalištu. U svakom slučaju, tijekom festivala očekuje nas 110 filmova na sedamnaest lokacija”, istaknula je Gordana Restović.

Svečano otvaranje festivala počinje u 21,30 sati i izravno će se prenositi na Prvom programu Hrvatske radiotelevizije. U sklopu programa otvaranja sestre Marija Husar Rimac i Ivana Husar Mlinac izvest će nacionalnu i istarsku himnu a tijekom ceremonije uručit će se iznimno važna festivalska nagrada, koja nosi ime po svom osnivaču, Marijanu Rotaru koja je ove godine dodijeljena Povijesnom i Pomorskom muzeju Istre. Nakon svečanosti otvorenja slijedi tradicionalni vatromet koji simbolično označava početak novog izdanja Pulskog filmskog festivala.

Ovogodišnja 66. Pula nudi tri premijere, a umjetnički direktor festivala Zlatko Vidačković iz bogatog programa izdvojio je povratak PoPularnog programa i europskih filmova u Arenu tako da će gledatelji moći uživati u šest filmova uglavnom biografskim, posvećeni posvećeni životopisima velikih umjetnika.

“Mislim da je ova kombinacija hrvatskog i europskog filma dobitna kombinacija koja se, kada smo je prije deset godina pokrenuli, pokazala dobrom za publiku, ali ujedno daje i europski kontekst hrvatskoj kinematografiji”, poručio je Vidačković te dodao kako postoji više razloga vraćanja europskog filma u drugi termin u Areni – od povećanja kvalitete i žanrovske raznovrsnosti do atraktivnosti programa za publiku u Areni.

Foto: Hina

(Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Kultura

Nikakvo čudo što ‘neki ne mogu razumjeti o čemu govori’ Gradonačelnik…

Objavljeno

na

Objavio

Facebook

OBERSNEL: Ja sam ponosan i zadovoljan intendanturom Marina Blaževića. Jasno mi je da neki ne mogu razumjeti o čemu govorim, ali nemam namjeru nikoga educirati.

JA: Gradonačelnik ne bi educirao educirane ljude! Ima jedna “sitnica”, na mjesto intendanta poželjno je da ima više kandidata sa zacrtanim programima. Zašto nitko, baš nitko više ne želi doći u Rijeku? Nikakvo čudo što “neki ne mogu razumjeti o čemu govori” Gradonačelnik.

OBERSNEL: Smatram puno važnijom činjenicu da se u Zagrebu, Ljubljani, Trstu i drugim gradovima u okruženju s poštovanjem priča o Riječkom kazalištu i da se od tamo organiziraju autobusni prijevozi na programe.

JA: Iruda ti, vidim puno autobusa s talijanskim registracijama koji dovoze ljude na popravak zuba u Rident na Turniću; ne vjerujem da takvi uzgred idu na predstave u HNK Ivana pl. Zajca – po preporuci stomatologa! Sjeća li se Gradonačelnik koliko je HNK Ivana pl. Zajca u posljednje tri (3) godine dobilo godišnjih nagrada hrvatskoga glumišta; trebaju mu prsti samo jedne ruke!

OBERSNEL: Činjenica je da građani Rijeke to Kazalište doživljavaju na drugačiji način i da su oni koji to kazalište vole svojim prilozima praktički obnovili sjedalice u parteru i ložama. To je način na koji rade sve kazališne kuće jer se i time dokazuje odnos prema kazalištu.

JA: A kad je bila radna akcija za gledatelje, kad su se sakupljali dobrovoljni prilozi? Koje to kazališne kuće koje posluju na tržišnim principima prose svoje gledatelje za pomoć u obnovi sjedalica?

OBERSNEL: Za one koje jedino to brine, kazališni zahodi biti će obnovljeni tijekom ljeta iz gradskog proračuna.
JA: Ma svaka čast! Ne će valjda ljudi pišati u Mrtvi kanal ili Kazališni park! Mi smo ipak grad kulturnih ljudi! Hoće li predplatnici dobrovoljno pomoći u obnovi zahoda?

OBERSNEL: Međudržavnim ugovorom Republika Italija obvezala se financirati aktivnosti talijanske manjine, ali se nigdje u tom sporazumu izrijekom ne spominje Talijanska drama.

JA: ??? A kakav se program talijanske manjine treba financirati ako ne u prvome redu kazališni program Talijanske drame, književnost, tiskovine i uobće kulturno stvaralaštvo talijanske manjine? Tu nešto vonja…!

OBERSNEL: U Rijeci postoji jaka svijest o postojanju talijanske manjine jer je prva predstava na talijanskom jeziku izvedena već 1946. godine. Zaposlenici Talijanske drame su redovni zaposlenici Kazališta i primaju plaću iz proračuna Grada Rijeke.

JA: Ne će financirati Talijanska vlada, ali hoće “Riječka vlada”? Jaka “svijest o postojanju talijanske manjine jer je prva predstava, bla, bla, bla”… I jaka savjest! Da se razumijemo, poštujem obstojnost Talijanske drame, jedinstvene u Lijepoj našoj, ali (eto ga na!) koliko je njihov program kvalitetan, gdje su nagrade i priznanja, festivali, gostovanja, itd, etc… Talijanska vlada ne želi financirati njihov program, a mi ćemo im davati plaće!?

OBERSNEL: Stav Talijanske vlade je takav kakav je, a riječ je, kako je vijećnik Skerbec već kazao, o tehničkom problemu i sredstva ipak pristižu s određenim zaostatkom od godinu dana.

JA: A što je sad ovo, ipak plaća “s određenim zaostatkom” (od godinu dana!) Talijanska vlada sa stavom (borilački pojam)? U ovome slučaju, Gradonačelnik je trebao gradskim vijećnicima predočiti konkretno mišljenje (stav!) Talijanske vlade, a ne palamuditi o “tehničkom problemu”!

OBERSNEL: Netočno je da je Rijeka 2020 preuzelo financiranje Talijanske drame, već je točno da će kroz programsku djelatnost EPK 2020 na određeni način biti nadoknađen dio sredstava od ovog dijela financiranja drame, zato što su to programi posebno definirani kao dio programa EPK 2020.

JA: Netočno postaje točno i to “na određeni način”! Dakle, “EPK Rijeka 2020” financira se iz Gradskog proračuna, a to znači da će djelatnici Talijanske drame dobiti novac za izvršenje programa, iz Gradskog proračuna plaće, a to je isto! Talijanska vlada dat će nešto “s određenim zaostatkom” što znači jednog dana, a možda i prije!

Siniša Posarić

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari