Pratite nas

Kultura

Predstavljena knjiga R. Leljaka “Propisi o metodama i sredstvima rada Udbe i Kosa”

Objavljeno

na

Knjiga dokumenata slovenskoga publicista Romana Leljaka “Propisi o metodama i sredstvima rada Udbe i Kosa 1944.-1990.” predstavljena je u petak u Europskom domu.

Znanstveni savjetnik s Instituta za društvena istraživanja Ivo Pilar Josip Jurčević ocijenio je da se radi o temeljnom djelu o radu civilne i vojne policije SFRJ, koja će postati nezaobilaznom za budući rad povjesničara, novinara i svih koji se budu htjeli baviti pitanjima funkcioniranja jugoslavenske komunistčke države.

Ta je policija imala ambiciju pokriti svaki kutak bivše države, sve nadzirati i utjecati na događaje, istaknuo je Jurčević napomenuvši kako je, po Leljkovim istraživanjima, samo u Slovenija Udba imala zavrbovanih preko 40.000 suradnika.

Knjiga prikazuje moć Udbe i metodologiju njezina rada, te način i metode plasiranja dezinformacija i informacija u javnosti, te u stanovitu ruku demitologizira, demistificira i raskrinkava ulogu i rad jugoslavenskih tajnih službi od nadzora i upravljanja procesima do likvidacija.

Jurčević kaže da je glavnu ulogu u njihovu radu imao Josip Broz Tito, a poslije njegove smrti Predsjedništvo SFRJ, odnosno Centralni komitet Saveza komunista Jugoslavije. Knjiga nudi obilje dokumenata, od ustanovljenja službi 1944. godine do 1990. godine, a kroz njih može se vidjeti i današnja slika Hrvatske i Slovenije, dodao je.

Leljak je podsjetio da je rad na knjizi počeo 2006. godine, kad je slovenska Vlada na čelu s Janezom Janšom zakonski omogućila dostupnost dokumentacije bivše tajne komunističke službe. Dio dokumentacije objavljene u knjizi pronašao je u Hrvatskom državnom arhivu, a dio građe je kao svjedok ekspert uručio sudu u Muenchenu, na procesu protiv Josipa Perkovića i Zdravka Mustača.

Dokumente sam u knjizi složio po kronološkom redu njihova nastanka, napomenuo je dodavši kako je zadnji dokument nastao u ljeto 1990. godine.

U knjizi “Propisi o metodama i sredstvima rada Udbe i Kosa 1944.-1990.” (1048 str.) objavljeno je 40 dokumenata, a u nju su uvršteni Titova naredba o osnivanju OZN-e 1944, organizacijska struktura OZN-e, uputa za rad OZN-e, naredba o osnivanju KNOJ-a, njegova organizacija, upute za rad istražnih tijela Udbe, pravila SDB-a iz 1967., izvještaj o 1. sjednici Savjeta za poslove državne sigurnosti Predsjedništva SFRJ 1972., odluka o osnivanju Službe Predsjedništva SFRJ za pitanja državne sigurnosti iz 1972., Titova direktiva iz 1975., tajno praćenje i promatranje, te opravila rada SDB-a iz 1990. godine.

Knjigu je objavio slovenski nakladnik Društvo za raziskovanje zgodovine.

Roman Leljak je slovenski publicist i istraživač Udbinih arhiva i autor niza knjiga kojima se raskrinkava djelatnost bivše jugoslavenske službe državne sigurnosti. Radio je na istraživanju o brojnim iskopima gdje su skončale tisuće nedužnih ljudi, a otkrio je i mračnu tajnu Hude jame.

Objavio je knjigu “Suradnici Udbe” u kojoj su objavljeni popis, fotografije i adrese svih slovenskih udbaša i njihovih suradnika, koji se i dalje nalaze na vodećim funkcijama u bankama, velikim kompanijama, politici, pravosuđu i medijima. (narod.hr/Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Sponzori
Komentiraj

Kultura

Sve je spremno za dugoočekivanu premijeru filma ‘General’

Objavljeno

na

Objavio

Sve je spremno za ovogodišnje 66. izdanje Pulskog filmskog festivala i za večerašnje otvaranje kojem će nazočiti hrvatska predsjednica Kolinda Grabar Kitarović, pod čijim se pokroviteljstvom festival i održava, potvrdila je ravnateljica Festivala Gordana Restović.

Uz brojne dnevne programe i projekcije, prvi festivalski dan obilježit će dugoočekivana premijera filma “General”, redatelja Antuna Vrdoljaka, o životu i značaju za Hrvatsku i hrvatsku povijest generala Ante Gotovine, s Goranom Višnjićem u naslovnoj ulozi. Za taj film iznimno je velik interes publike još od prvog dana puštanja karata u prodaju, rečeno je na konferenciji za novinare u Puli.

“‘General’ je prvi od osam filmova nacionalne produkcije koji će biti prikazan u Areni, a tim se filmovima u hrvatskom programu i konkurenciji za Zlatne arene pridružuje još šest filmova hrvatske manjinske produkcije u Istarskom narodnom kazalištu. U svakom slučaju, tijekom festivala očekuje nas 110 filmova na sedamnaest lokacija”, istaknula je Gordana Restović.

Svečano otvaranje festivala počinje u 21,30 sati i izravno će se prenositi na Prvom programu Hrvatske radiotelevizije. U sklopu programa otvaranja sestre Marija Husar Rimac i Ivana Husar Mlinac izvest će nacionalnu i istarsku himnu a tijekom ceremonije uručit će se iznimno važna festivalska nagrada, koja nosi ime po svom osnivaču, Marijanu Rotaru koja je ove godine dodijeljena Povijesnom i Pomorskom muzeju Istre. Nakon svečanosti otvorenja slijedi tradicionalni vatromet koji simbolično označava početak novog izdanja Pulskog filmskog festivala.

Ovogodišnja 66. Pula nudi tri premijere, a umjetnički direktor festivala Zlatko Vidačković iz bogatog programa izdvojio je povratak PoPularnog programa i europskih filmova u Arenu tako da će gledatelji moći uživati u šest filmova uglavnom biografskim, posvećeni posvećeni životopisima velikih umjetnika.

“Mislim da je ova kombinacija hrvatskog i europskog filma dobitna kombinacija koja se, kada smo je prije deset godina pokrenuli, pokazala dobrom za publiku, ali ujedno daje i europski kontekst hrvatskoj kinematografiji”, poručio je Vidačković te dodao kako postoji više razloga vraćanja europskog filma u drugi termin u Areni – od povećanja kvalitete i žanrovske raznovrsnosti do atraktivnosti programa za publiku u Areni.

Foto: Hina

(Hina)

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati

Kultura

Nikakvo čudo što ‘neki ne mogu razumjeti o čemu govori’ Gradonačelnik…

Objavljeno

na

Objavio

Facebook

OBERSNEL: Ja sam ponosan i zadovoljan intendanturom Marina Blaževića. Jasno mi je da neki ne mogu razumjeti o čemu govorim, ali nemam namjeru nikoga educirati.

JA: Gradonačelnik ne bi educirao educirane ljude! Ima jedna “sitnica”, na mjesto intendanta poželjno je da ima više kandidata sa zacrtanim programima. Zašto nitko, baš nitko više ne želi doći u Rijeku? Nikakvo čudo što “neki ne mogu razumjeti o čemu govori” Gradonačelnik.

OBERSNEL: Smatram puno važnijom činjenicu da se u Zagrebu, Ljubljani, Trstu i drugim gradovima u okruženju s poštovanjem priča o Riječkom kazalištu i da se od tamo organiziraju autobusni prijevozi na programe.

JA: Iruda ti, vidim puno autobusa s talijanskim registracijama koji dovoze ljude na popravak zuba u Rident na Turniću; ne vjerujem da takvi uzgred idu na predstave u HNK Ivana pl. Zajca – po preporuci stomatologa! Sjeća li se Gradonačelnik koliko je HNK Ivana pl. Zajca u posljednje tri (3) godine dobilo godišnjih nagrada hrvatskoga glumišta; trebaju mu prsti samo jedne ruke!

OBERSNEL: Činjenica je da građani Rijeke to Kazalište doživljavaju na drugačiji način i da su oni koji to kazalište vole svojim prilozima praktički obnovili sjedalice u parteru i ložama. To je način na koji rade sve kazališne kuće jer se i time dokazuje odnos prema kazalištu.

JA: A kad je bila radna akcija za gledatelje, kad su se sakupljali dobrovoljni prilozi? Koje to kazališne kuće koje posluju na tržišnim principima prose svoje gledatelje za pomoć u obnovi sjedalica?

OBERSNEL: Za one koje jedino to brine, kazališni zahodi biti će obnovljeni tijekom ljeta iz gradskog proračuna.
JA: Ma svaka čast! Ne će valjda ljudi pišati u Mrtvi kanal ili Kazališni park! Mi smo ipak grad kulturnih ljudi! Hoće li predplatnici dobrovoljno pomoći u obnovi zahoda?

OBERSNEL: Međudržavnim ugovorom Republika Italija obvezala se financirati aktivnosti talijanske manjine, ali se nigdje u tom sporazumu izrijekom ne spominje Talijanska drama.

JA: ??? A kakav se program talijanske manjine treba financirati ako ne u prvome redu kazališni program Talijanske drame, književnost, tiskovine i uobće kulturno stvaralaštvo talijanske manjine? Tu nešto vonja…!

OBERSNEL: U Rijeci postoji jaka svijest o postojanju talijanske manjine jer je prva predstava na talijanskom jeziku izvedena već 1946. godine. Zaposlenici Talijanske drame su redovni zaposlenici Kazališta i primaju plaću iz proračuna Grada Rijeke.

JA: Ne će financirati Talijanska vlada, ali hoće “Riječka vlada”? Jaka “svijest o postojanju talijanske manjine jer je prva predstava, bla, bla, bla”… I jaka savjest! Da se razumijemo, poštujem obstojnost Talijanske drame, jedinstvene u Lijepoj našoj, ali (eto ga na!) koliko je njihov program kvalitetan, gdje su nagrade i priznanja, festivali, gostovanja, itd, etc… Talijanska vlada ne želi financirati njihov program, a mi ćemo im davati plaće!?

OBERSNEL: Stav Talijanske vlade je takav kakav je, a riječ je, kako je vijećnik Skerbec već kazao, o tehničkom problemu i sredstva ipak pristižu s određenim zaostatkom od godinu dana.

JA: A što je sad ovo, ipak plaća “s određenim zaostatkom” (od godinu dana!) Talijanska vlada sa stavom (borilački pojam)? U ovome slučaju, Gradonačelnik je trebao gradskim vijećnicima predočiti konkretno mišljenje (stav!) Talijanske vlade, a ne palamuditi o “tehničkom problemu”!

OBERSNEL: Netočno je da je Rijeka 2020 preuzelo financiranje Talijanske drame, već je točno da će kroz programsku djelatnost EPK 2020 na određeni način biti nadoknađen dio sredstava od ovog dijela financiranja drame, zato što su to programi posebno definirani kao dio programa EPK 2020.

JA: Netočno postaje točno i to “na određeni način”! Dakle, “EPK Rijeka 2020” financira se iz Gradskog proračuna, a to znači da će djelatnici Talijanske drame dobiti novac za izvršenje programa, iz Gradskog proračuna plaće, a to je isto! Talijanska vlada dat će nešto “s određenim zaostatkom” što znači jednog dana, a možda i prije!

Siniša Posarić

Što vi mislite o ovoj temi?

Nastavi čitati
Sponzori

Komentari